ADHD en prikkels: zo ga je er mee om

Bij ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) zijn prikkels, of liever de gevoeligheid voor prikkels een bekend fenomeen. Dit wordt veroorzaakt door tal van factoren, maar duidelijk is wel dat de hersenactiviteit in bepaalde gebieden, zeg maar anders is. Zo zou er sprake zijn van minder actieve delen van de hersenen waarin juist functies als aandacht, planning en impulsbeheersing worden geregeld. Ook zaken als concentratie, motivatie en het korte termijngeheugen vallen hieronder.

Filterfunctie werkt minder goed

Onder ‘normale’ omstandigheden hebben de hersenen de beschikking over een filterfunctie. Bij ADHD (en in mindere mate bij ADD), werkt deze filterfunctie minder goed. Met behulp van deze filterfunctie kunnen de hersenen bepalen welke prikkels er wel binnen komen en hoe er op gereageerd gaat worden. Hier ziet dus ook het probleem: bij mensen met ADHD werkt die filterfunctie niet goed en komen alle prikkels gewoon binnen. Dat verklaart ook meteen waarom eenvoudige zaken als het volgen van een gesprek een hele opgave kan zijn. In de meeste gevallen komen alle stemmen bijvoorbeeld even hard binnen.

Alhoewel het lastig is om met dergelijke prikkels om te gaan, met een beetje goede wil, doorzettingsvermogen en onderstaande tips, kan er juist veel aan gedaan worden.

Tips om beter om te gaan met prikkels

Tip 1 Of het nu om een kind met ADHD gaat, of juist om een volwassene. Laat de persoon in kwestie zelf bepalen wat de grens van het toelaatbare is. Dat is niet altijd even eenvoudig, maar in veel gevallen kan iemand met ADHD heel goed aangeven wat wel of juist niet gewenst is.

Tip 2 Regelmaat is ongelofelijk belangrijk voor iemand met ADHD. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk handelingen voorspelbaar zijn en waar mogelijk, communiceer het! Op die manier is het goed te voorkomen dat veel prikkels tegelijkertijd binnen komen.

Tip 3 Voorspelbare prikkels zijn belangrijk. Heb je een kind met ADHD, laat dat zien wat er gebeurt als je verwacht dat een spontane actie of reactie, juist kan zorgen voor een stortvloed aan prikkels. Ook nu is communiceren van levensbelang. Dat hoeft niet lastig te zijn, je kunt gewoon zeggen dat je binnenkort aan het eten wilt beginnen.

Tip 4 Een speciale verzwaringsdeken is ideaal. Het zorgt voor een stuk herkenbaarheid en veiligheid, bovendien is dit juist bijzonder gunstig. Vooral kinderen met ADHD hebben hier veel baat bij, maar ook voor volwassenen kan het een ideaal middel zijn.

Tip 5 Een time-out hoek of ruimte is net zo belangrijk als een verzwaringsdeken. Ben je in staat om thuis een plekje te realiseren waarin je even helemaal jezelf kan zijn, maak daar dan gebruik van. Op die manier voorkom je een stortvloed aan prikkels met een overreactie als gevolg.


Bonus tip voor minder prikkels!
Maak gebruik van een Noise Cancelling koptelefoon (artikel).

2 antwoorden op “ADHD en prikkels: zo ga je er mee om”

  1. Beste, wat bedoelt u met een verzwaringsdeken? Ik lees uw artikels met veel interesse, ik vind ze zeer nuttig.

    Groetjes,

    Sabine

    1. Hallo Sabine, een verzwaringsdeken is een deken met extra gewicht.. dit geeft een bepaalde druk op het zenuwstelsel wat weer zorgt voor extra ontspanning.

      Bedankt voor uw compliment, altijd leuk om te horen.

      Groeten, Coen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.