Hoe is het met jouw (ADHD) bandenspanning?


Het wordt steeds duidelijker dat het werken aan stressreductie een belangrijke factor speelt in het omgaan met lastige AD(H)D kenmerken.
Daarbij is het belangrijk dat je gaat ontdekken waarvan je spanning opbouwt. Dat kan bijvoorbeeld zijn van lange vergaderingen, van intensieve gesprekken maar ook van teveel activiteiten op je planning of van onverwachte veranderingen (positief of negatief).
Grote vraag blijft ook: Hoe weet jij dat je minder spanning vasthoudt in je koppie?
Dat je meer rust hebt in je hoofd?
Het liefst zouden we dat meetbaar willen maken maar das makkelijker gezegd dan gedaan. We hebben namelijk erg weinig invloed op alle gedachten en dingen die er in ons hoofd afspelen. Daarom pleit ik ervoor dat we ons lijf meer betrekken bij het geheel. Want aan je lijf kun je zo enorm veel aflezen. Wat zegt jouw lichaam over hoe je je voelt? Wat doen je armen, handen en je gezicht als je druk bent in je hoofd? En wat zien anderen aan je schouders? Hoe praat je, welke woorden gebruik je en hoeveel?
Gun jezelf zo af en toe even de tijd om naar je lijf te luisteren op verschillende tijden en momenten van de dag. Signaleer gewoon even wat er is en koppel dat aan hoe je rust of drukte ervaart in je hoofd. Ik ben er van overtuigd dat er een wereld voor je open gaat als dit je lukt. En het is zelfs mogelijk om het op deze manier wel meetbaar te maken.
Ik vergelijk het maar even met de bandenspanning van de wielen van je fiets: als je banden teveel op spanning staan, dan stuiter je over het fietspad en je raakt gefrustreerd (vol hoofd). Als er te weinig spanning op je banden staat, dan kost het heel veel moeite om vooruit te komen en dat voelt machteloos (leeg hoofd). Balans is dan het toverwoord (maar dat wist je waarschijnlijk al).

Praktische oefeningen voor meer balans (check)

Hierbij zijn enkele praktische oefeningen zodat je balans krijgt oftewel een check of je AD(H)D bandenspanning oké is.

Je kaken:

Probeer op meerdere momenten van de dag te checken of je kaken los zijn. Je tanden zijn dan een beetje van elkaar en je tong ligt los in je mond en het puntje van je tong tegen je verhemelte.

Je buik:

Schud je buik even heen en weer zodat hij een beetje naar beneden zakt richting de grond. Eventueel kun je je handen op je onderbuik leggen zodat je buik er een beetje in mag zakken.

Neuriën, fluiten of meezingen:

We weten inmiddels dat we niet echt kunnen multitasken. Dus als je een liedje neuriet dan kan dat betekenen dat er minder gedachten in je hoofd rondspoken omdat daar even geen ruimte voor is.
Inmiddels valt het me op dat ik steeds meer neurie of meezing en dat is voor mij een teken dat ik dus geen last heb van storende gedachten. En als ik wel last heb van storende gedachten, dan neurie of fluit ik mee of ik verzin zelf een deuntje.
Deze oefeningen kun je bijna altijd doen! In de auto, thuis bij de tv, tijdens een vergadering….. (al zou ik het neuriën dan even afraden).
Zorg goed voor jezelf, denk aan jouw persoonlijke onderhoud en onthoud:

  • Als iets werkt, doe er meer van.
  • Als iets niet werkt, stop er mee.
  • Als iets niet werkt, doe eens iets anders.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.