Categorieën
ADHD

Hoe ga je er zelf mee om als je ADHD hebt?

Het omgaan met ADHD zal voor iedereen anders zijn. Maar wat kun je nu met dit antwoord? Alles! Dit antwoord geeft namelijk aan dat er geen regels zijn hoe jij zelf moet omgaan met ADHD. Iedereen ervaart ADHD namelijk anders, de ene vindt het heftig en de andere persoon ziet de voordelen ervan in. Uiteraard is een en ander ook weer afhankelijk van de last die je door je ADHD ondervindt en hoe de omgeving op je reageert. Ja, die omgeving heeft veel invloed als je daar vatbaar voor bent, onderschat dat niet. Heb je geen of weinig zelfvertrouwen dan kunnen reacties uit de omgeving zelfs jouw levensgeluk bepalen. Het behoeft geen betoog, dat wanneer dit het geval is, dat je aan je zelfvertrouwen en zelfbeeld moet gaan werken onder deskundige begeleiding van een ADHD coach.

Soms maken enkele handvatten het verschil

Zie je er enorm tegen op om in therapie te gaan, weet dan dat vaak enkele handvatten het verschil voor je kunnen maken. Je ondergaat geen metamorfose, je mag zijn en blijven wie je bent, met wat aanpassingen in je eigen voordeel die je tijdens de therapie leert toepassen. Ga bij jezelf na hoeveel last je hebt van je ADHD en welke problemen daaruit voortkomen. Houd dit bijvoorbeeld een week bij en zie onder ogen wat ADHD met je doet. Daar vanuit kijk je wat jij als eerste wilt aanpakken, of voel jij je nu oké? Niets moet, jij bepaalt de inhoud van de therapie, welk doel of welke doelen wil je behalen. Daardoor ben je gemotiveerd om de therapie te volgen en beoogde resultaten te behalen. Er zijn diverse therapie mogelijkheden. Praat erover met een deskundige ADHD coach en kijk welke er bij je past. Wat wil jij dat er aangepakt moet worden? Een plan van aanpak zal door jouw coach in overleg met jou worden gevolgd, zodat het overzichtelijk voor je blijft. Enkele voorbeelden van onderwerpen die je zou willen aanpakken:

  • jouw sociale vaardigheden, hoe maak ik contact en hoe onderhoud ik een relatie?
  • hoe voorkom ik stress, omdat ik het overzicht telkens kwijtraak?
  • wat doe ik met mijn impulsiviteit?
  • hoe krijg ik rust in mijn hoofd?
  • hoe zorg ik ervoor dat ik geen verslaving ontwikkel, wat zijn de valkuilen?
  • hoe accepteer ik mijn beperking en hoe ga ik er vervolgens mee om?

Wist je dat er naast individuele behandeling ook groepstherapie/coaching mogelijk is? Denk er over na wat voor jou goed voelt.

Afhankelijk van waar jij last van last hebt pas jij je dagelijkse leven aan

Voorbeelden van aanpassingen die je leven een stukje eenvoudiger zullen maken:

  • maak lijstjes van dagelijkse werkzaamheden
    Tip: maak deze lijstjes niet te lang, dat zorgt voor frustratie als het niet lukt alles af te werken
  • zoek geen drukke plekken op, vermijd de winkels op piektijden
  • organiseer gerust een feest, maar nodig een beperkt aantal mensen uit
  • bezoek geen drukke pretparken, zoek de natuur op
    Tip: de bossen en de zee zijn zeer rustgevend in elk jaargetijde
  • lees een goed boek over ADHD
    Tip: doen, omdat dit onderwerp je interesse heeft zul je dit prima kunnen lezen
  • neem regelmatig de tijd voor ontspanning, denk aan: tuinieren, wandelen in de natuur, fietsen, muziek maken, knutselen, meditatie, alles is prima als jij daardoor ontspant en je hoofd kunt leegmaken.
    Tip: maak een plekje daarvoor vrij op je planning of in je agenda.

Maar weet ook dat jij niet alles hoeft aan te passen en dat..

  • goede relaties je nemen zoals je bent, pas je niet altijd aan de wensen van anderen aan. Er mag ook met jou rekening worden gehouden.
  • goede relaties jouw ADHD erbij nemen, dat hoort bij je.
  • open kaart spelen belangrijk is, kom ervoor uit wanneer zaken je beklemmen of onrustig maken. Niet iedereen bezit de gave om te weten hoe ze met ADHD om moeten gaan.
  • jij jezelf niet moet wegcijferen, je mag fouten maken, de verkeerde beslissingen nemen, je hoeft niet perfect te zijn. Wees niet te streng voor jezelf.
  • het van belang is om je zelfvertrouwen en zelfbeeld te vergroten en dat jij je daarbij kunt laten helpen door een ervaren en betrouwbare ADHD coach.

Door het gedrag van jouw kind je eigen ADHD zien

Veel vrouwen (en ook mannen) komen er in hun volwassen leven pas achter dat ze ADHD hebben. Vaak gebeurt dat als ze een kind hebben met de diagnose ADHD. Kinderen worden tegenwoordig (veel eerder) gediagnosticeerd met ADHD omdat hun gedrag op school, op de vereniging of thuis aanleiding geeft om dit te onderzoeken. Ook de aandacht die de media aan ADHD geeft zorgt voor eerder onderzoek. Het is niet langer een onbesproken onderwerp, het is niet langer een lastig en verwend kind. Door je kind te observeren zie je gedragingen van jezelf erin terug. Je vraagt je af “zou ik dan toch ook….. ?” Het antwoord krijg je alleen bevestigd als jij je laat testen. Heb je een diagnose dan kun je gerichte therapie volgen bij een ADHD coach. Met een stempel krijg je vaak ook een vergoeding van die therapie door de zorgverzekering. Vraag het even na.

Door Coen Olde Bijvank

Coen is oprichter van ADHDblog en is als van kleins af aan bekend met ADHD en autisme. Hij kent HOGE pieken en DIEPE dalen in zijn leven en heeft enorm veel levenservaring die hij graag met jou als lezer deelt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *