Met de rug tegen de muur!!

ADHD DiagnoseHoi ik ben Vera en moeder van Douwe nu 6 jaar. Douwe heeft medicatie maar zonder duidelijke diagnose! De diagnose luid nu als volgt: ADHD op school en daar buitengewoon wat actiever en impulsief kereltje.
Douwe is achteraf gezien slecht gestart in groep 1. Hij zat een half jaar in gr.1 en zat gemiddeld (wat ik hoorde van een moeder) dat hij ongeveer 2-3 per week op het strafbankje zat voordat de les daadwerkelijk begon.
Volgens de juf luisterde hij niet. Wij zijn toen gaan onderzoeken voor onszelf wat er zou kunnen zijn, nou dat was snel duidelijk, hij hoorde niets. Wij naar de KNO arts en die vertelde dat hij daadwerkelijk bijna niets kon horen, gelijk buisjes en keelamandelen er nog een keer eruit. Wij blij, dachten dat hiermee het probleem dus zou zijn opgelost.
Helaas, zijn stempel was op school al gezet. Douwe was/is die druk jongen die nooit naar de juf luistert. Dit was zowel bij de juf de gedachten als bij de ouders.
Groep 2, Douwe is een drukke jongen en kan moeilijk stil zitten. De juf vind daarom dat hij dan maar niet hoeft mee te doen in bijvoorbeeld de kringgesprekken want dan was hij een storende factor. (zit met zijn vader wel een uur stil in de kerk) Hij mocht dan wel gaan kleuren of iets anders gaan doen.
Tijdens gesprek op school hebben wij aangegeven dat hij zich “de koning” in de klas voelt want hij mag toch zelf weten wat hij doet. (zijn. Woorden) Ze zijn begonnen met begeleiding voor hem. 1x per week gaat hij met een begeleider van school een uurtje trainen op het stil zitten en wachten op zijn beurt en dergelijke.
Wij hebben het idee dat hij meer wil dan hij mag. Hij wil leren schrijven en lezen, vind het “spelen” in gr 1en 2 maar stom en saai. Wij aangegeven op school: antwoord als wij hem vragen of hij wil spelen in de bouwhoek of wil stempelen met letters kiest hij altijd voor de bouwhoek. Dus hij was niet zo leergierig als wij zeiden.
Groep 3 oh wat had onze vent hier zin in, eindelijk leren!! Dat leren zat wel goed alleen mocht hij niet meer doen wat hij wou! Moest nu wel mee doen met kringgesprekken (normaal lijkt mij)
ADHD IntensiefVanaf groep 2 intensieve gesprekken gehad met school elke keer. Dus ook in gr.3 en daar zaten we in november ineens: we willen dat Douwe aan de medicatie gaat anders trekken wij de handen van hem af!! Ik wist echt even niets meer te zeggen.
Naar lang wikken en wegen zijn we in overleg met psychiater gegaan voor trial. Daaruit is geen duidelijke lijn gekomen. Door de opmerking van school zijn we begonnen met 7,5 mg Medikinet (Methylfenidaat) en volgens school was dit geweldig. Wij kregen erg snel bij thuiskomst een erg boos, agressief kereltje. Dit overlegt met psychiater en deze gaf aan dat hij daar even door moest.
In december op vraag van school opgehoogd naar 15 mg. Dit ging helemaal mis. Dus weer contact gehad met de praktijk en we konden in de kerstvak wel stoppen zodat hij even kon ontladen. Nou dat hebben we geweten, een explosief in huis. Dus we zijn zelf maar gaan afbouwen. Naar de vakantie weer gestart voor school maar nu maar 5 mg p/d. En school vind dat hij het goed doet. (zij weten niet dat we het verlaagt hebben)
Vandaag Douwe aangemeld op een andere school om eerlijke nieuwe kansen te krijgen. Want hij heeft namelijk geen vriendjes omdat de ouders niet willen dat ze met hem spelen. Dit is zo kwetsend. Een heerlijk spontaan mannetje van 6 die nog nooit een verjaardagsfeestje heeft gehad. Kinderen die niets tegen hem mogen zeggen als de ouders erbij staan. Ondertussen spelen ze wel onder schooltijd. Ik snap er gewoon niets meer van. Sorry voor dit extreem lang verhaal maar moest het een keer kwijt.

Categorie├źnADHD

13 antwoorden op “Met de rug tegen de muur!!”

  1. Hoi Vera, ik ben dan 34 maar herken veel in je verhaal. mij snapte ze ook nooit op school, was altijd druk en impulsief. pas op 21e adhd gediagnostiseerd en na vele worstelingen eindelijk alles op een rij.
    wat ik je mee wil geven is dat de jeugd natuurlijk ook veel impulzen en de commercie en al die drukke dingen is ook iets om mee rekening te houden.
    mark

    1. Hoi Mark,
      Dat nemen wij zeker mee. Maar weet je ik vind het geen probleem dat een kind druk is of impulsief of beide. Wat ook bij Douwe het geval. Het is misschien wat vermoeiender maar niet minder leuk.
      Alleen lijkt het zo als of het tegenwoordig niet meer mag. ADHD hoeft niet erg te zijn alleen kijken mensen er nog steeds zo negatief tegenaan en dat vind ik zo jammer. Als iemand de juiste begeleiding of medicatie heeft dan kan (volgens mij ) iemand gewoon normaal en goed functioneren. Maar dan moet de omgeving wel normaal hierop reageren. En het niet als iets negatiefs zien.
      Waar ik wel moeite mee heb is dat het traject medicatie moeizaam kan verlopen omdat medicatie voor iedereen weer anders werkt. Douwe was ruim 3 maanden niet meer “leuk”. Als ik dat zo bod mag zeggen. De medicatie zorgde ervoor dat hij grenzeloos werd. Niets drong meer tot hem door zodra het was uitgewerkt. Hij heeft het die maanden zeker niet leuk gehad. Wij waren alleen maar aan het mopperen. En dat gebeurde nu ook op de BSO omdat je niet meer tot hem doordrong. En op school ging het goed. Want toen deed de medicatie zijn werk. En dat is wat ik zo erg vind. Hij kon er niets aan doen en toch kreeg hij straf. Nu is dat gelukkig sinds 2 weken verandert door andere medicatie. Hij is weer gezellig, leuk, lief, enthousiast en ja soms druk. Lekker toch…..(ben je jongen voor)
      Fijn dat jij het naar z’n lange weg ook weer alles op de rij hebt.
      Groetjes Vera

  2. hoi vera
    mijn zoontje wordt bijna 6 twee scholen verder al onze ervaring is wisselen van andere school grootste fout ooit geweest . school wou ook medicatie maar we hebben altijd gezegd eerst onderzoeken dan medicatie onderzoeken gehad oke dillian heeft adhd medicatie begonnen inmiddels nu eerste week op zitten niet erg verschil dillian begint met 2 halve per dag en vanadf vandaag 2 hele per dag ritalin 5mg we merken dat hij emoitioneler is als normaal niet meer zo boos aggresief dillian zit nu op een dagbehandeling omdat zijn ervaring met school alleen maar slecht is geweest nu met medicatie en goede hulp hopen en gaan we voor dat dillian gewoon na school kan maar werd al aangeraden goed rond te kijken want meeste openbare scholen willen niet al te veel werk hebben en dat is vooral na tweede school erg duidelijk geworden leraren ouders veroordelen supersnel en kind met adhd is te lastig wij wetne nu dat lange weg te gaan heeft de helft hebben we erop zitten maar we zijn er nog langer niet . dus mijn tip is ga eerst na school leg het ze uit niet een wendag maar een wen week meschien langer want asl hij wel adhd heeft is zowieso moeilijk schakelen en vind maar eens een leraar die het kan en aankan ! want er wordt tegenwoordig veelste makkelijk gezegd lastig na speciaal onderwijs oke heb niks tegen maar dillian is gek op leren is leergierig alleen kan zich niet concetreren dillian heeft nooit kans gehad om zich te bewijzen hoop dat dit voor jullie wel lukt dillian heeft nu even time out hopen dat straks na groep drie kan op normale onderwijs want hij heeft hoog gescoord bij nivobepaling en daar moetne we echt iets mee doen! dus hoogwaarschijnlijk dat jullie zoontje slimmer is dan meeste kinderen vergeet dat maar niet wij weten dat ze speciaal zijn nu buitenwereld nog! wij ik wens jullie veel sterkte kracht want ervoor vechten wordt zeker .
    groetjes nonia

    1. Hoi Nonia,
      Bedankt voor je tip en je verhaal en ik zal het zeker meenemen voor in de toekomst.
      We hebben een school voor hem gevonden die hem geobserveerd hebben op de school waar hij nu op zit. En zij zijn erg eerlijk geweest in de zin van…wij willen zeker weten dat wij hem kunnen bieden wat hij nodig heeft anders beginnen wij er niet aan want dan komt er nog geen nieuwe start voor hem.
      Deze school heeft naar aanleiding van de observatie en gesprek met school en het gesprek met ons besloten om hem wel aan te nemen. Hij komt dan in een combi klas zodat hij meer uitgedaagd kan worden. Hij gaat pas naar de meivakantie daar naar toe. Dus we kunnen hem erg langzaam te zijner tijd voorbereiden. Gelukkig heeft hij nooit moeite met omschakelen maar dit is natuurlijk wel een totale andere omschakeling dan gewend. We wachten het af.
      Groetjes Vera

  3. Hallo Vera,
    Ik ben erg geschrokken van je verhaal.
    Ten eerste zou ik wel van school wisselen. idd de schone lei. En een school die aangeeft dat hij maar met medicatie moet beginnen en dus eigenlijk dreigen, nee, dat kan echt niet. Je kunt niet met medicatie beginnen voordat er een goed onderzoek is gedaan.
    dat vind ik echt een hele kwalijke zaak. zo’n school kan je niet serieus nemen. Om nog maar te zwijgen over hoe andere kinderen of ja, eigenlijk ouders naar hem doen.
    Wat betreft de diagnose adhd op school en daar buiten gewoon wat drukker….!!??!!!?!? wie heeft die diagnose op papier gezet? je kunt geen parttime adhd hebben. of je hebt het of je hebt het niet. Tuurlijk kan het zijn dat je er sommige momenten meer last van hebt. Logisch ook. in een school situatie vragen ze hele andere dingen van een kind als bijv. thuis.
    We zijn met beide kinderen het hele traject door geweest en zelf ben ik dat ook. Zowel mijn 2 zoons als ikzelf hebben ADHD. en ja dat hebben we altijd. dus ook op zon en feestdagen en ook s ochtends als we opstaan, op school, werk en zelfs op vakantie…..
    Mijn advies zou zijn: kom op voor je kind, laat je niet gek maken….en dat is moeilijk zat.
    Ik zou zeker van school wisselen maar wel eerst goed kijken naar de andere scholen. Hoe gaan ze daar om met kinderen die extra of op een andere manier aandacht nodig hebben. En ik zou zeker ook een second opinion aanvragen. Want dit is echt een waardeloze omschrijving.
    Wat ik nog over school kwijt wil: mijn jongste zoon is een hele tijd met heel veel “weg gekomen” juist omdat men het conflict uit de weg wilde gaan. Toen hij echter vanuit zijn rugzakje een begeleider kreeg zei deze dat dit niet goed voor hem was. Dan krijg je idd dat het kind denkt met alles weg te komen (wat eigenlijk ook zo is) maar helaas denkt men dan dat als een kind 2,5 jaar met “alles”weg kwam hij nu in een paar weekjes wel snapt dat de regels nu anders zijn. En geloof me, zo werkt het niet…
    Mijn jongste zoon heeft verschillende medicaties uitgeprobeerd. We merkte wel dat ze werkte maar ze waren in verhouding zo snel uitgewerkt dat hij meer last had van de rebound als dat hij voordeel had van de werking. Nu heeft hij concerta en daar gaat het prima mee. Het is wel zo dat aangezien zijn lever de medicatie wat sneller dan gemiddeld afbreekt hij 2 x per dag concerta krijgt. (heeft verder niks met zijn adhd te maken is gewoon hoe zijn lichaam werkt. bij sommige mensen breekt het lichaam gewoon alles sneller af)
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt…mocht je vragen ofzo hebben….laat maar komen….men weet zoveel en toch zo weinig…helaas moeten we als ouder toch elke keer weer opnieuw het wiel uitvinden!!!!
    Antoinette

    1. Hoi Antoinette,
      Heel erg bedankt voor het delen van je verhaal en je reactie uiteraard op de mijne. Ik heb hier erg veel aan. De herkenning en de (ik weet even niet hoe je dat zegt) maar komt neer op het begrip en het helaas zelf weten uit ervaring. Ik ben erg blij met je tips en uitleg. Douwe krijgt sinds 2 weken nu concerta en dit werkt bij hem erg goed. Tenminste wij hebben Douwe gewoon tot nu toe terug. Hij heeft alleen het probleem dat het pas tegen half 10 bij hem gaat werken. (we geven het om 8 uur) en het om half 2 is uitgewerkt. A.s. woensdag weer gesprek over zijn medicatie. En dan hoor ik wel of daar wat aan te doen is. Hij heeft 5 mg per dag en dit gaat gewoon goed. (tot nu toe dan) En a.s. woensdag wil ik graag jou verhaal over het snel uitwerken doordat het lichaam sneller werkt. (hoe zijn jullie hier achter gekomen??)
      We hebben Douwe aangemeld bij een andere school. Zij hebben Douwe geobserveerd en naar gesprekken met school (waar hij nu zit) en gesprek met ons hebben ze besloten dat ze Douwe graag op school willen hebben. En dat ze weten dat ze hem kunnen bieden wat hij nodig heeft. Moet natuurlijk altijd uitwijzen maar ze weten wel heel erg goed waar bij Douwe het probleem zit. En ze gaan hem uiteraard begeleiden.
      Ik hoop zo dat hij een nieuwe start krijgt met vriendjes die buitenschooltijd wel gewoon met hem mogen spelen. Het is zo dat ik gescheiden ben en Douwe vaak de weekende lekker bij zijn vader is en dat hij daar heel erg veel vriendjes heeft. En iedereen gek op hem is. Ze kunnen niet gewoon door het dorp fietsen watnt het is de hele tijd van Hey Douwe, hoi Douwe en ga zo door.
      Daar kennen ze hem gewoon als Douwe die soms wat drukker is en erg enthousiast. En het verschil is denk ik ook dat de mensen daar ons ook kennen. Dus niet bevooroordeeld zijn en dat op Douwe botvieren. (want ja als gescheiden ouders krijg je toch snel een stempel, al ben je gewoon in goed harmonie uit elkaar gegaan)
      Naar de meivakantie gaat Douwe op de nieuwe school starten en gaan wij waarschijnlijk ook daarnaar toe verhuizen. De school zit dan om de hoek en het is een extreem kindvriendelijke wijk. Dus het is dan op alle fronten een nieuwe start.
      Hopelijk hebben we dit jaar eens geluk!!
      Bedankt voor je verhaal
      Groetjes Vera

  4. Hallo Vera,
    Ik wil je toch ook een positieve ervaring met school geven.
    Onze zoon is 7 en afgelopen julli heeft hij de diagnose adhd gekregen (zie mijn blog).
    School is wel heel behulpzaam nu. Het gaat op school nu redelijk met dexamvitamine (3e medicijn wat we nu gebruiken), maar nu valt onze zoon af! School vind het veel belangrijker (net als wij) dat onze zoon zich goed voelt en daarna komt pas hoe het op school gaat en deegeleiding is super! Dus erzin echt wel scholen te vinden die bij je zoon past. Gelukkig hebben wij er 1 die hem accepteerd zoals hij is!
    Ik ben wel heel benieuwd welk medicijn jullie gebruiken? Tot nu toe hebben wij dus nog niet de juiste medicatie gevonden helaas.
    succes met alles!
    Groeten Cora

    1. hoi,
      wij hadden het zelfde zoonlief had eerst medicatie ( eerst 2 soorten langwerkende variant ) waarvan hij in 1 jaar tijd 3,5 kilo afviel. Hiervoor is hij zelfs bij een dietiste terecht gekomen ivm ondergewicht. Hij heeft nu methylfenidaat 2 maal daags dit werkt iets minder goed maar hiermee valt hij niet meer af .
      zoon heeft al 3 soorten medicatie gehad : Medikinet-CR & Equasym XL en nu dan Methylfenidaat 2 maal daags.

  5. Beste,
    Ik heb ook je verhaal gelezen en een school die je praktisch dwingt je kind medicatie te geven.Dat kan gewoon weg niet.Mijn zoon is 7 heeft ook adhd en neemt rilatine en gaat naar aangepast onderwijs,met de 1ste school waar hij is gestart des tijds in kleuterklasje hebben wij ook een en ander mee gemaakt en ik protesteerde fel als zun met zulke argumenten kwamen.Een kind mag toch maar pas medicatie krijgen na grondige diagnose en door ouders en artsen overeen te komen,niet door dwang van school.Ik denk ook dat je er goed aan doet je zoon naar een andere school te sturen,zoals je zelf zegt een nieuwe start en krijgt hij de kans wel vrienden te maken.Ik heb de overstap van mijn zoon nooit beklaagt en ben heel blij dat ik des tijds zo gevochten heb voor hem.Die school moest zich schamen en een kind 2/3 van de tijd straffen is ook geen oplossing.Misschien moeten die leraren en leraressen zelf terug op de schoolbanken gaan zitten en leren hoe men deftig met kinderen en hun ouders omgaat.Ik weet als ouders zit je gevangen,je wil je kind laten les volgen en hem de normaalste dingen in het leven laten ervaren,zoals school en vrienden en dat sta je tegen over een school die net alles doet om het om gekeerde te bereieken.Ik wens je zoon en ook jou heel veel sterkte en ik hoop dat hij nu op zijn plaats zit,waar hij wel de nodige aandacht van leerkracht krijgt en de kans om vriendjes te maken.Zodat het kind een spetterende verjaardagsfeest kan geven.En als moeder geef de moed nooit op en wat anderen ook zeggen,jij kent je kind het best.
    Groetjes

  6. Hoi Vera,
    Wat een verhaal zeg en zo herkenbaar.
    Wij hebben 2 kinderen Kyano van 6 en Yassira van 9.
    Bij Kyano hadden wij al vroeg in de gaten dat drukker was dan leeftijdgenootjes.
    Op het kinderdagverblijf werden wij daar op gewezen door de begeleiding en zijn samen gaan zoeken naar oorzaken.Aanpassen van voeding denk hierbij aan vermijden van geur kleur en smaakstoffen. In snoep en limonade zitten vaak zoetstoffen en die zijn echt niet goed en zeker niet voor kinds met ADHD. Kyano had bv een eigen snoeptrommeltje en eigen limonade staan op het kinderdag verblijf. deze aanpassingen hielpen maar niet voldoende.
    Na een observatie van stichting Mee hebben wij een verwijzing gekregen via onze huisarts naar een kinderarts.
    Deze kinderarts schreef een verwijzing voor een onderzoek op ADHD (kyano was toen pas 4)
    In groep 2 van de basisschool kwam de diagnose ADHD en is eigenlijk besloten door ons als ouders en de psycholoog om medicatie te proberen omdat wij bang waren dat door zijn drukke en impulsieve gedrag Kyano in de problemen zou kunnen gaan komen in groep 3.
    Medicatie afstelling is echt een tijdrovende en intensieve bezigheid.
    Soms gaat het in 1 keer goed en soms heb je heel veel geduld en een lange adem nodig.
    Dit laatste was bij Kyano ook het geval.
    Elke vorm van medicatie waar methylfenidaat in zit zoals Ritalin Medikinet en Concerta hadden bij Kyano juist een averechts effect. Hij werd boos bang in drukke ruimtes agressief en klaagde over hoofdpijn. Daarnaast ging hij ook uit frustratie ons en zijn juf op school slaan.
    Zijn juf bleef er rustig onder en door steeds te praten en te evalueren zijn we na overleg met de psychiater over gestapt op Dexamfethamine.
    Dit bleek voor Kyano een schot in de roos en na verloop van een paar weken waren de boosheid en agressie verdwenen.
    Wij zijn geen specialisten natuurlijk en wat hier boven staat is onze eigen ervaring.
    Wel wil ik een paar adviezen meegeven.
    Let op voeding.
    Vermijd zoveel mogelijk geur kleur en smaakstoffen
    zoetstoffen en veel suiker kunnen ook hyperactiviteit verergeren.
    Volg je hart
    Probeer met je kind te praten op zijn niveau vaak kunnen ze heel goed aangeven wat ze voelen denken en ervaren.
    Praten met een kinderpsycholoog over de diagnose en heb je er geen goed gevoel bij zoek dan een andere voor second opinion. ( wij hadden het geluk dat Bosman GGZ voor ons direct de juiste instantie te zijn.
    Zorg dat je als ouders niet uit elkaar gedreven wordt door toedoen van de situatie en het gedrag van school en de ouders.
    zo van mij ook een heel verhaal en nogmaals ik heb de wijsheid niet in pacht maar door veel praten zoeken lezen en een lange adem zijn wij met Kyano nu op het juiste spoor.
    Mocht je meer willen weten over onze ervaringen met medicatie en voeding kan je mij gewoon mailen hoor.
    Met vriendelijke groet,
    Michael vd Panne

  7. Zooooo herkenbaar. Onze dochter is 7 heeft pas maand de officieele diagnose ook wij hebben gesprek na gesprek op school. De school wil ook dat onze dochter liever nu als morgen aan de kalmeer middelen gaat. Wij als ouders willen eerst het naadje van de kous weten over de ADHD en volgen daar nu een zeer goede keurses in deze duurd tot einde van dit school jaar en voor dat we de keurses hebben af gerond doen we nog niets kwa medicatie ik wil eerst weten wat ADHD is en wat de medicatie precies is (zijn geen medicatie wand ze is niet ziek) ook praten we daar met veel andere ouders dus erg informatief. School weet dat we die keurses eerst af willen maken maar ze zijn toch achter ons rug beziv geweest om dit ons af te dwingen door zelf met luchertis (dat is waar onze dochter onder behandeling staat) aan te spreken en proberen via hun aftedwingen dat ze aan de medicatie moet. Het is nu dus een soord gevecht geworden waar wij erg verdrietig van zijn wand ze wisten ons plan en hebben daar nooit protest tegen ge uit in ons bijzijn. Ben erg teleurgesteld. Mogelijk dat we volgendjaar verhuizen van wegen mijn man zijn werk dus een nieuwe school voor 1 jaar is ook doeloos.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.