Categorieën
ADHD tips

Ontspanningsoefeningen voor volwassenen met ADHD

ontspanningsoefeningenOm je hoofd leeg te maken en voor minder lichamelijke spanningsklachten zijn ontspanningsoefeningen voor volwassenen met en zonder ADHD aan te bevelen. Echter volwassenen met ADHD hebben vaak meer last van spanningen dan anderen. Hun hoofd zit namelijk altijd vol en hun lichaam is gespannen. Let maar op de lichaamshouding van iemand met ADHD, bijvoorbeeld door onzekerheid, zich minder waard voelen of een laag zelfbeeld. Het is dus belangrijk dat daar aan gewerkt wordt, dat kan door therapie. Daarnaast zijn ontspanningsoefeningen erg belangrijk. Ze zorgen voor verlichting, al moet je wel deze drempel over. Je zult snel merken dat dit goed voelt.  

Welke ontspanningsoefeningen kun je doen?

Alle ontspanningsoefeningen zijn prima, ze zorgen er allemaal voor dat jij straks minder stress ervaart in je hoofd en je lichaam. Jij zult beter kunnen slapen, hoofdpijn door stress zal verdwijnen, je zit beter in je vel. Bewegen in het algemeen is ontspannend, bewegen in de buitenlucht (in de natuur) werkt positief. Maar ook een andere manier van ontspannen kan je helpen, bijvoorbeeld mindfulness. Je luistert naar je ademhaling, je bent je er bewust van en concentreert je alleen daar op. Je gaat in gedachten je hele lijf langs van onder naar boven en bent je bewust van alles, van je grote teen tot je kruin.

De ademhalingsoefening kun je overal doen, tijdens het wachten in de wachtkamer bijvoorbeeld. Je kunt er uiteraard ook even voor gaan zitten of liggen en er de tijd voor nemen. Daarnaast is massage ook een prima manier om te ontspannen. Ouders kunnen hun kinderen masseren voordat deze gaan slapen. En wat denk je van het luisteren naar muziek, een heerlijke manier om te ontspannen. Het klinkt wellicht raar, maar sommigen hebben graag iets in hun hand(en) om eraan te frunniken, waardoor ze ontspannen of zitten graag in een schommelstoel of schommel.  
 

Ontspanningsoefeningen voor kinderen met ADHD

Ontspanningsoefeningen voor kinderen met ADHD zullen zeker hun vruchten af werpen. Begin echter met het bieden van een veilige thuishaven. Een thuis waar een kind zich prettig en beschermd voelt en waar het geen verwijten krijgt over zijn/haar gedrag. Werk met het kind aan: 

  • Zijn motoriek 
  • Leer het gedachten en handelingen te ordenen en structureren 
  • Leer het om op de juiste manier om te gaan met prikkels 
  • Leer het om te reflecteren 
  • Werk aan het zelfbeeld en vergroot het zelfvertrouwen 
  • Zorg voor een veilige plek in het gezin en de rest van de directe omgeving, onderschat de invloed daarvan niet. 

Bovenstaande kan grotendeels door ouders worden gedaan, echter enige hulp kan noodzakelijk zijn bij voorkeur van een professionele coach of begeleider, maar ook steun van mensen die dichtbij het gezin staan kunnen van grote waarde zijn en de ouders op bepaalde momenten ontlasten.  

  

Voorbeelden ontspanningsoefeningen met een grote toegevoegde waarde 

  • Muziek luisteren met een koptelefoon. Het werkt, geen prikkels van buitenaf. 
  • Iets in de hand houden en ermee frunniken. Denk aan een stressbal of neem iets om op te kauwen, kauwsieraden zijn daarvoor te koop (zodat de mouwen van het shirt daarvoor niet worden gebruikt). 
  • Bellen blazen, de ademhaling wordt dieper tijdens het bellen blazen. Stop je zorgen als het ware, denkbeeldig, in de bel en blaas ze weg. Zowel lichaam als geest ontspannen hierdoor. 
  • Een massage ontvangen. 
  • Mediteren.  
  • Ga eropuit, de natuur in. 
  • Ook tuinieren werkt stressverlagend, een kleine moestuin misschien? Je kunt ook op de vensterbank kruiden kweken als je buiten geen plekje hebt. 

Door Coen Olde Bijvank

Coen is oprichter van ADHDblog en is als van kleins af aan bekend met ADHD en autisme. Hij kent HOGE pieken en DIEPE dalen in zijn leven en heeft enorm veel levenservaring die hij graag met jou als lezer deelt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *