Over terugkijken, vooruitkijken en je hoofd leegmaken

Afgelopen week gaf ik een lezing in het AD(H)D cafe in Vlissingen. Als AD(H)D ervaringsexpert werd ik gevraagd om mijn ervaring te delen en tevens om mijn kennis en kijk op AD(H)D te presenteren.
We spraken over hoe om te gaan met (onverwachte) gebeurtenissen waar je helemaal op leegloopt in je energie. Ik vertelde daarbij over het terug kijken bij gebeurtenissen en een mevrouw in het publiek vond dat een lastige kwestie.
Bij een mindfullness training had ze namelijk geleerd dat je niet terug in het verleden moet kijken maar vooral veel vooruit moet kijken, in de toekomst.
Ik denk daar iets anders over. Klinkt natuurlijk ongelooflijk eigenwijs dus daarom zal ik ook uitleggen waarom ik dat denk.

Voor- en terugkijken

Als er een lastige gebeurtenis is kun je 2 dingen doen: je kunt terugkijken en je kunt vooruitkijken.

  • Terugkijken kan helpend zijn als je jezelf afvraagt hoe je er de vorige keer mee bent omgegaan en wat je toen heeft geholpen.
  • Vooruitkijken kan helpend zijn om te bedenken hoe je gaat herstellen van deze gebeurtenis of van de emotie die het met zich mee bracht.
  • Bij het terug kijken en vooruit kijken ga je je vooral focussen op wat jouw behoefte was of is en wat er helpend zou zijn om deze behoefte te bevredigen.

Terugkijken zie ik dus niet als het oude koeien uit de sloot halen of het oproepen van niet-helpende-gedachten of negatieve beladen emoties. Want dan is terug kijken niet helpend voor de desbetreffende gebeurtenis.
Als je terugkijkt op eerdere gebeurtenissen en je voelt aan alles in je lijf en hoofd dat het een last is, dat het pijn doet, dan is het niet altijd vanzelfsprekend dat je hier helpende gedachten bij kunt bedenken zoals: “hoe is het mij de vorige keer gelukt om hier mee om te gaan?” Of “welke acties heb ik toen ondernomen zodat het beter met me ging?”.
Als al deze emoties en gevoelens naar boven komen zou het helpender kunnen zijn om een ander die vragen te laten stellen of om alles te gaan uittekenen of op te schrijven zodat je minder de kans hebt om in je emoties te blijven hangen. Op die manier wordt je weer rustig en kun je weer nadenken over helpende factoren en hulpbronnen uit het verleden, heden of toekomst.
Op deze manier wordt terugkijken een manier om van te leren..

Dat is namelijk het nut van geschiedenis: wat kunnen we daarvan leren voor de toekomst?

ADHD en mindfulness

Even terug naar de mevrouw met de mindfulness. Ik hoor het vaker. Dat mensen een therapie of een methode willen aanleren maar dat ze afhaken omdat ze zich er niet in kunnen vinden. En dat ligt niet eens altijd aan de therapie of de methode. Het gaat om de manier waarop het wordt uitgelegd en de manier waarop mensen met AD(H)D) deze informatie verwerken.
Voorbeeld:
Toen ik voor het eerst mediteerde en moest ‘aarden’, vond ik dat heel raar.

“Nou, gewoon, je zoekt een rustige ruimte en je zet je voeten op de vloer zodat je contact maakt met de aarde”

Dat vond ik zo lastig. Hoe kon ik nou op mijn slaapkamer, op de eerste verdieping van ons huis, aarden? Ik had dan toch geen contact met de aarde, er zat nog een hele verdieping tussen voordat alles de aarde in kon stromen?

“Laat vanuit je heilig been (1e chakra) een draadje de aarde ingaan”

Nou, hoe kan dat nou? Ik heb fantasie genoeg maar een draadje in de aarde porren, dat gaat helemaal niet..
Blijkbaar was mijn denken zo rationeel en letterlijk dat ik me niet kon overgeven aan dit soort methodes….maar diep van binnen wist ik wel dat het werkte en dat ik er toch baat bij had.

Meditatie, ontspanningsoefeningen, coaching, yoga, mindfullness.. geeft het een kans.

Lieve mensen, dingen zoals meditatie, ontspanningsoefeningen zijn dingen die in het begin heel raar kunnen zijn maar geef jezelf de kans om je eigen variatie te maken en vind, samen met je coach, yogadocent, mindfullness trainer een manier zodat jij op je eigen wijze toch kunt beleven wat het is om echt tot rust te komen in je hoofd en je lijf. Ik ben ervan overtuigd dat deze mensen je willen helpen.
En gelukkig.. er zijn ook nog heel veel andere manieren om je hoofd en lijf in balans te krijgen.. Denk aan trampoline springen, voetballen, haken, lezen, zwemmen, muziek luisteren..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.