Planbord voor kinderen met ADHD

Planbord voor kinderen met ADHD is een must-have. Iedereen die te maken heeft met kinderen met AD(H)D weet dat deze kinderen altijd bezig zijn. Is het niet met praten, bewegen, uitproberen of ontdekken, dan is het wel met denken. Een kind met ADHD dat de ruimte krijgt om zichzelf te zijn en op zijn eigen manier te ontwikkelen, zal geweldig (op)groeien.

Kinderen met een diagnose zijn vaak lieve, gevoelige, enthousiaste en creatieve kinderen. Zij zijn over het algemeen impulsief. Dat kan positief uitpakken, bijvoorbeeld als juf haar pen laat vallen en Piet deze alweer heeft opgepakt voordat juf zag waar die viel. Het kan ook negatief uitpakken, bijvoorbeeld als Jan de schep van Piet wil afpakken en Piet als in een reflex hard uithaalt met de schep naar Jan.

Naast alle positieve kanten die ADHD met zich meebrengt, heeft het dus ook negatieve gevolgen voor het kind en zijn omgeving. Een kind met ADHD is vaak luidruchtig, druk, bewegelijk en onvermoeibaar. Dat kan behoorlijk vermoeiend en vervelend zijn voor een kind én voor de omgeving van het kind.

Waar heeft het kind controle over?

Ondanks dat een kind met ADHD meestal geen invloed heeft op dit storende gedrag, wordt het kind er wel vaak op aangesproken of afgerekend. Bijvoorbeeld door andere kinderen die het kind afwijzen, omdat deze te weinig rekening met hen houdt en niet stopt als dat gezegd wordt. Maar ook door volwassenen, omdat die bepaald gedrag niet acceptabel vinden.

Het is heel logisch dat je, bijvoorbeeld als ouder, je kind met ADHD aanspreekt of corrigeert op ongewenst gedrag. Een kind met ADHD heeft, net als alle andere kinderen, behoefte aan duidelijkheid en aan grenzen.

Wel is het belangrijk om dit op een respectvolle, neutrale manier te doen en altijd zo goed mogelijk proberen in te schatten waar het kind wel en waar het kind geen controle over heeft. Een kind met ADHD straffen, omdat hij zijn been niet stil houdt, is niet handig en heeft ook geen enkele zin. Een kind met ADHD dat brutaal is en je uitscheldt, kun je daar prima op aanspreken.

Waarom een planbord voor kinderen met ADHD goed werkt

Een planbord is een eg handig hulpmiddel bij het opvoeden van een kind met ADHD. Op een planbord kun je met pictogrammen weergeven wat je van het kind verwacht. Zo is het heel duidelijk voor het kind wat er gaat gebeuren en wat er verwacht wordt van het kind.

De aandacht van kinderen met ADHD is vaak vluchtig. Gesproken informatie komt dan ook niet altijd goed binnen en wordt minder goed onthouden. Door visuele ondersteuning te bieden (pictogrammen/foto’s), is in één oogopslag te zien wat er verwacht wordt. Zo komen veranderingen ook niet steeds ‘onverwacht’. Een kind weet van tevoren hoe de dag er (ongeveer) uit zal zien en daar hebben de meeste kinderen behoefte aan.

Kinderen met ADHD hebben meestal moeite om de wereld te ordenen. Er komt gedurende de dag van alles op ze af; een kind met ADHD is geneigd op al deze prikkels te reageren. Een planbord biedt overzicht en draagt bij aan meer orde in de wereld van het kind. Dat zorgt voor meer rust voor het kind én voor de omgeving van het kind.

Planbord tip
Lees ook zelf een planbord maken.

Met een planbord zijn kinderen minder afhankelijk van de volwassenen in hun omgeving (ouders, leerkracht etc.). Als zij even niet meer weten wat de bedoeling is, kunnen zij op het planbord kijken. Hierdoor hoeft de volwassene dit niet steeds te herhalen en wordt er meer beroep gedaan op de zelfstandigheid van het kind.

Geschreven door Marlou van Op Een Rijtje

3 gedachten over “Planbord voor kinderen met ADHD”

  1. Claudia Theunissen

    Hoi Marlou,

    Ik heb al 2 jaar geleden, toen mijn zoon 4 was, een planbord gemaakt inderdaad. Hij werd vaak gefrustreerd door het feit dat hij geen overzicht had van de dagen in de week.
    Wat voor dag het is, of hij naar school moet, wie hem komt halen, etc.

    Toen heb ik bij de Hema het grootste whitebord gekocht en pictogrammen opgezocht op internet. Die wat ik van toepassing vond voor hem heb ik uitgeprint en gelamineerd.

    Elke dag had voor hem: plassen,tanden poetsen, aankleden, ontbijten, school en voor het slaapritueel weer pyjama aan, tanden poetsen, plassen, boekje lezen, slapen.

    Want ik kon 10 x tegen hem zeggen:” Doe je pyjama aan”, hij hoorde me niet eens omdat hij aan het praten, zingen of aan t springen was. En nu pakte ik hem vast en liet hem naar het plaatje kijken op het bord en zo ging het steeds beter. Tot hij het helemaal zelf kon.

    En bovenaan het rijtje van de dag stond een foto van de persoon die die dag voor hem zorgde.

    En ik zal je zeggen dat we nu 2 jaar later, alleen nog maar de dagen van de week opstaan.

    En ik zetten een grote magneet, als hij naar bed ging, boven de volgende dag. En legde hem voor het slapen elke plaatje uit voor de volgende dag.

    En ’s morgens wist hij wat er ging gebeuren. Echt het werkte perfect.

    ’s Morgens was er veel meer rust voor hem.

    Zeker een echte aanrader!

    En dit kan hij later nog zelf gebruiken om te plannen, met huiswerk en zo.

  2. Ik weet sinds 3 jaar dat ik ADHD of ADD heb dat is om het even. Mijn kids hebben het zeer waarschijnlijk ook maar net even anders maar das logisch want ieder kind is anders. Ik ben zelf ook gebaat bij planning maar weet nog steeds niet goed wat allemaal goed voor me is. Met de kinderen is het dus nog zoeken.

    Ook ik ben met pictogrammen bezig om het wat rustiger voor ze te houden.

    Nadeel is soms dat mijn man wat moeite heeft met het begrijpen van dit alles.

Geef een reactie