ADHD kenmerken thuis en op school.. Na het wekelijkse baantjeszwemmen vanochtend, was het bijtanken bij de kapper… Zonder dat ik erover begon, vertelde de kapster dat het haar opviel dat er tegenwoordig zoveel kinderen een ADHD, ADD of PDD-NOS etiket hebben… In haar schooltijd, ze is nu 24, was dat niet het geval… Na deze voorzet kopte ik in met mijn ervaringen via onze pleegzoon….
Hoe hij vijf jaar geleden als vijfjarige geluid producerende stuiterbal bij ons kwam… Zo stuiterend dat we hem voor zijn en onze veiligheid al na een maand mochten teruggeven aan pleegzorg… Dat hij eigenlijk in een leefgroep had gemoeten in plaats van een gezin…. Maar, omdat wij het nog een keer wilden proberen, hij een tweede kans kreeg…
Zo kwamen we via internet in contact met Ben van Berkel via bebeth.nl Een goede stap, bleek al snel, want door een tweetal sessies konden we onze pleegzoon al veel beter bereiken… Gewoon, omdat hij letterlijk ons veilige huisje heeft mogen voelen bij alles wat hij uit de kast trok… Voor het eerst hebben we gezien hoe zijn ADHD-kenmerken afhankelijk waren van zijn veiligheidsbeleving van zijn omgeving… Wij waren de rem van zijn gedrag… zijn anker…
Onze verdere zoektocht bracht ons bij belangenvereniging voor hechtingsproblematiek: De Knoop deknoop.org, waarna Basic Trust Basictrust.com een aansluitende stap was… Reguliere pleegzorg werd therapeutische gezinsverpleging via De Bascule-AMC, waardoor PCIT (Parent Child Interactive Therapy): PCIT PDF Rapport de volgende stap werd…
Intensief (half jaar wekelijkse sessies), maar zeer bruikbaar en waardevol… Als resultaat van Basic Trust en PCIT observeerden we ADHD-kenmerken die afhankelijk waren van de mate waarin onze pleegzoon zich werkelijk gezien voelde… en dat zat hem vaak al in hele subtiele communicatie…
Om aan te sluiten bij zijn hoge mate van beïnvloeding door vriendjes, kwamen we terecht bij de Kanjertraining (kanjertraining.nl)… En het werkte… communiceren en reflecteren via de vier petjes: wit (tijger), rood (aap), geel(konijn) en zwart (pestvogel)… Als handvat voor zijn eigenwaarde en zelfvertrouwen…
In de thuissituatie, op sportclubjes en op verjaardagen/feestjes gaat het gedragsmatig heel goed met hem, zonder medicatie… De gelui producerende stuiterbal van vijf jaar geleden zien we niet meer… en zijn ADHD-kenmerken zijn voor ons een graadmeter voor zijn belevingswereld van de omgeving…
Op school is er een hele andere situatie… ADHD-kenmerken volop aanwezig. De intern begeleider (IB’er) wil graag een Ritalin trial, want zijn hoofd zit vol, omdat hij ADHD heeft… Deze school diagnose komt echter niet 1-op-1 overeen met die van de psychiater twee jaar geleden… We hebben geprobeerd aan te geven dat er in de omgevingsfactoren nog gesleuteld kan worden en willen onze ervaringen van thuis graag inbrengen… Maar de IB’er geeft aan veel ervaring te hebben met zulke kinderen, en ziet toch ècht een ADHD-er, waar medicatie goed voor werkt… Dat hij zijn rekenhulpmiddel niet gebruikt, wordt aan de kant geschoven… Dat hij op een visuele manier leert, past niet binnen de op school toegepaste lesmethode… Medicatie is het toverwoord… Of kunnen we het handelingsverlegen noemen? Zijn cluster-4 rugzakje ligt voor hem nog ongebruikt op de plank… en wordt ingezet voor andere kinderen zonder rugzak, die wat extra Remedial Teaching, logopedie of sociale vaardigheden kunnen gebruiken…
Daarom wacht ik geduldig het gestarte onderzoek door de onderwijsconsulent (onderwijsconsulenten.nl) naar de rugzak-inzet af… en als MR-lid zie ik graag het zorgprofiel van de school tegemoet in het kader van passend onderwijs… Tegelijkertijd ben ik ook wel nieuwsgierig naar de reactie van de inspectie op dit praktijkvoorbeeld van ouderbetrokkenheid… en hoe de gouden driehoek school-leerkracht-ouders waarin het kind centraal staat, vormgegeven dient te worden… Of vraag ik nu toch te veel als betrokken ouder?
Deze blogpost is geschreven door Jolanda
Pardon? Hij heeft een rugzakje, dat niet voor hem gebruikt wordt en school dringt aan op medicatie? Medicatie is iets wat je gebruikt als andere dingen niet werken, dus die andere dingen moeten wél eerst geprobeerd worden! Ik hoop dat er verandering voor jullie pleegzoon komt op school.
Tja, herkenbaar. Voor mijn zoon was volgens de lerares medicatie ook de oplossing. Na dit 3 keer te hebben moeten aanhoren hebben mijn man en ik een gesprek aangevraagd, ook met de ib-er, en duidelijk gemaakt dat medicatie wel ons ALLERlaatste optie is voor onze zin. En dat er eerst nog andere wegen te begaan zijn voor ons! En we zijn in het voorjaar begonnen met neurofeedback en het werkt!!
Is zit pas in groep 2 dus we hebben nog een hele weg te begaan, maar ik voel en weet dat we in ieder geval op de goeie weg zijn!
Ik hoop echt dat je ermee aan de slag gaat, want zoals het op die school gaat kan toch niet?
De gouden driehoek bestaat voor hun blijkbaar niet, want het is eenzijdig. Jij en je pleegzoon hebben op deze manier toch geen inbreng?
Veel succes !
Mijn kind heeft op een LOMschool Onderwijs gekregen…Op zijn niveau en ook individueel onderwijs..
Op de Basisschool waar hij 2 jaar heeft aangeklooid zat hij niet op zijn plaats… Hij kon nog zijn eigen naam niet schrijven toen hij bijna 8 was. Ik was ontzettend blij dat hij naar de LOM school kon…De slogan van die school is nog steeds..Een LOMkind is Geen DOM kind. Het leert alleen anders…En die leerstof Heb ik thuis ook doorgezet en zo is het langzaam aan beter geworden. Hij heeft 6 leerjaren stof in 5 jaar afgerond en kon toen naar het VLBO. De mammoetwet was net veranderd en de ambachtschool afgeschaft..Een straf voor kinderen die met hun handen willen werken en leren.
Al die theorie…Maar hij heeft het toch gered..
Toen ik in de Ouderraad zat waren en maar een paar kinderen die Ritalin kregen toegedient…
Nu zoveel jaren later is er maar een handjevol dat GEEN ritalin slikt…
Wat je ziet is dat de niet slikkers meer lesstof in zich opnemen dan de slikkers..
Sommige kinderen zijn zo sloom…ook door andere oorzaak…Maar dat is gewoon begrotelijk…
Dat ouders zich zo laten ringeloren…
Ik Ben er nooit in meegegaan…
Mijn zoon heeft goede structuur warmte en liefde nodig gehad en gekregen..!
Al die (psyho-) ‘logen’ en (a)’gogen’ die denken te weten wat het beste voor het kind is, in plaats van de ouders,daar word ik soms ontzettend moe en verdrietig tegelijk van !
Arend_Jan van der Vos, Amsterdam.