Categorieën
ADHD

Comorbiditeit bij kind met ADHD en hoe ga je er mee om?

Comorbiditeit is het tegelijkertijd voorkomen van twee of meer aandoeningen of stoornissen bij één persoon. Een voorbeeld van Comorbiditeit is ADHD en Autisme. Veel kinderen met AD(H)D hebben er nog een en soms zelfs een tweede (soms verborgen) diagnose bij, wees hier alert op, niet iedereen is zich hier van bewust.

Dertig procent van de kinderen met AD(H)D heeft naast de eerste erkende ‘stoornis’ er een tweede ‘leer’stoornis naast een comorbiditeit dus. Bijvoorbeeld naast ADHD ook nog dyslexie, dyscalculie of dysgrafie.

Vaak wordt de diagnose op het gebied van leren pas laat gediagnosticeerd omdat meestal alle aandacht naar de eerste, de het meest in het oog springende diagnose gaat.

Meestal valt hierna dyslectie als eerste op omdat een kind dan duidelijk een achterstand laat zien ten opzichte van leeftijdsgenootjes.

Maar als dan eindelijk de dyslectie is gediagnosticeerd is er een reële kans dat er nog een tweede leerstoornis aanwezig is die minder op de voorgrond treed.

Dit kan op jouw kind een negatieve invloed hebben. Als je niet kunt lezen naast je AD(H)D wil dit niet zeggen dat je dom bent. Maar wel dat jij je misschien dom gaat voelen omdat je niet mee kan komen met jouw leeftijdsgenoten.

Het komt uiteindelijk veel vaker voor, dan bij veel ouders en leerkrachten bekend is, dat een kind meerdere diagnoses tegelijk kan hebben.

Als je dit van jouw kind weet of vermoed maakt het voor hem het toch makkelijker als hier rekening mee wordt gehouden. Zowel in de thuis als in de school situatie.

Ervaring kind met comorbiditeit

‘Met onze jongste zoon had ik een aantal jaren geleden op zijn middelbare school, speciaal onderwijs, een gesprek met de orthopedagoog.

Dat hij ADHD en dyslectie heeft was al lang bekend. Daarom was het reguliere onderwijstraject voor hem niet haalbaar geweest.

Tijdens dat gesprek uitte ik mijn twijfel of er misschien ook geen sprake kon zijn van dyscalculie. Niet omdat ik diagnoses ‘spaar’ voor mijn kinderen maar omdat wij zijn problemen en de bijbehorende frustraties die hem dat opleverde dagelijks mee maakten.

Naast niet kunnen automatiseren, wat ook heel erg vaak bij dyslectie voorkomt, vielen ons veel meer zaken op die betrekking hadden op het gebied van rekenen en het omgaan met getallen.

Bijvoorbeeld niet kunnen klok kijken op een analoge klok of als 18-jarige nog steeds niet de volgorde van de maanden kennen.

Volgens deze orthopedagoge was deze combinatie van leer stoornissen absoluut niet mogelijk.

Het kon niet volgens haar en daarmee was de kous af. Een extra onderzoek was niet nodig en we konden gaan. Een aantal maanden later kreeg hij alsnog de leerdiagnose dyscalculie maar niet omdat zij zich hier hard voor had gemaakt.

Het hebben van deze diagnose maakte het voor ons kind een stuk makkelijker om te accepteren waarom hij meer moeite had met zijn schoolloopbaan dan zijn vrienden.

Zijn problemen verdwenen er niet door maar zijn gevoel van eigenwaarde steeg enorm. Ik kreeg een veel vrolijker kind terug.

En dat is wat men zo makkelijk vergeet. Het gaat uiteindelijk niet om de uiteindelijke diagnose maar om de handvatten voor en het geluk van jouw kind’.

Wat is comorbiditeit video uitleg

Wil je toch na het lezen van deze blog meer informatie over wat is Comorbiditeit? Bekijk dan eens de onderstaande video waarin het stap voor stap wordt uitgelegd. Zodat het nog duidelijker voor jou is.

Door Nicole Hoogenboom

Mijn naam is Nicole Hoogenboom, 44 jaar en een vrouw met ADD, moeder van 4 kinderen, waarvan er één ADHD, één ADHD en dyslexie en één de combinatie van ASS, ADHD, dysgrafie en dyscalculie. Ik ben van beroep een coach voor het begeleiden en coachen van ouders van kinderen met autisme, AD(H)D of een combinatie hiervan. Ik schrijf op ADHD blog Nederland voornamelijk artikelen over ervaringen en tips.

Mijn eigen website is www.nhbc.nl

1 reactie op “Comorbiditeit bij kind met ADHD en hoe ga je er mee om?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *