ADHD en leren

Aan kinderen met ADHD worden al op jonge leeftijd tools aangeboden om het leren mogelijk te maken. In de klas is er extra aandacht van de leerkracht voor deze kinderen, zelfs extra begeleiding wordt ingezet. Dat gebeurt zowel op school als thuis, waar thuisbegeleiding tot de mogelijkheden behoort. Daardoor worden kinderen met ADHD al jong geholpen hoe ze het beste met hun ADHD kunnen omgaan voor een prettiger leven.

  • ze leren plannen;
  • ze leren overzichtelijk te werk te gaan met behulp van een speciale agenda bijvoorbeeld;
  • ze krijgen indien nodig extra tijd voor hun schoolse werk als tentamens, proefwerken, toetsen;
  • ze krijgen een rustige werkplek zonder teveel prikkels, bijvoorbeeld door van hun tafel een soort kantoortje te maken, waarbij houten schotten ze afsluiten van de rest;
  • ze krijgen een plek dichtbij de leerkracht zodat deze beter kan controleren of het kind met ADHD nog bij de les is;
  • ze mogen met een koptelefoon op hun werk doen;
  • drukke werkjes worden vereenvoudigd door ze overzichtelijk te maken, bijvoorbeeld slechts 4 rijen sommen op één blad in plaats van 12;
  • in bepaalde gevallen kunnen werkbladen worden vergroot;
  • de leerkracht helpt met het invullen van de agenda al dan niet op de computer of deze controleert of dit (goed) is gedaan;
  • als een kind vaak in gedachten afwezig is en wegdroomt kan het vergeten het huiswerk te noteren, de leerkracht houdt dat in de gaten;
  • regelmatig contact met de ouders of verzorgers en eventueel met de thuisbegeleider over de vorderingen die het kind maakt op het gebied van schoolse vaardigheden maar zeker ook op sociaal gebied;
  • wanneer een kind niet gelukkig is op een school (of een andere aanleiding) wordt er een oplossing gezocht, wellicht een plekje in het speciaal onderwijs.

Volwassenen met ADHD en leren

Volwassenen met ADHD kunnen een studie gaan volgen. Soms is dat nodig voor hun baan, soms ook uit interesse in een bepaald onderwerp. Volwassenen zullen de basisvaardigheden behorend bij ADHD vaak al onder de knie hebben. Toch kan enige hulp soms nodig zijn, omdat school al lang geleden is en er destijds minder of geen aandacht was voor de problemen van ADHD. Aarzel niet om je te laten helpen, te coachen, soms zijn enkele tools en tips al voldoende om een studie beter te kunnen aanpakken. Wanneer een studie de interesse heeft van iemand met ADHD dan zal het een stuk eenvoudiger zijn de studie te volgen en tot een goed resultaat te brengen. Voorwaarden om met ADHD succesvol aan een studie te beginnen:

  • weet wat het doel is van je opleiding;
  • zorg dat je precies weet waaraan je begint;
  • begin niet te snel, maar gooi ook niet te snel de handdoek in de ring, soms is een aanpassing aan de opleiding, de tijd waarin het allemaal moet gebeuren bijvoorbeeld de oplossing zonder dat je hoeft op te geven;
  • ga niet meteen akkoord als de werkgever je vraagt om een cursus te gaan volgen, denk er over na, praat erover, zit je in een moeilijke periode, ben er eerlijk over en geef aan dat je later de cursus wilt beginnen: geef je grenzen aan;
  • als je begint maak je de studie af en je begint pas wat nieuws als het voorgaande is afgerond, geen twaalf ambachten en dertien ongelukken;
  • je gaat ervoor.. studeer echter niet te lang aan één stuk door;
  • studeer op een rustige plek, zonder teveel prikkels en afleiding;
  • volg je samen met een collega een opleiding, je kunt elkaar enthousiast maken, motiveren en stimuleren.

Geef een reactie