Ordenen en ADHD

ordenenIedereen heeft behoefte aan orde en structuur, niet alleen kinderen en volwassenen met ADHD. Thuis, op school en op het werk is het belangrijk dat er overzicht is. Iemand met ADHD kan zijn eigen orde hebben in zijn wanorde. Je denkt “wat een troep, die vindt niets meer terug”. Dat is niet altijd het geval, vaak weet hij of zij precies waar iets ligt en wordt het een probleem als jij de wanorde gaat ordenen (hetgeen goed bedoeld is, maar voor heftige confrontaties kan zorgen). Ken je kind en weet wat je het beste kunt doen! Door de ADHD zal je kind: 

  • Snel afgeleid zijn 
  • Concentratieproblemen hebben 
  • Slordigheidsfoutjes maken door teveel prikkels 
  • Dingen niet af kunnen maken 
  • Teveel ineens willen aanpakken 
  • Vergeetachtig zijn 
  • Problemen hebben om sociale contacten te leggen en te onderhouden 
  • Niet stil kunnen zitten 
  • Onbereikbaar zijn op bepaalde momenten 

Door deze factoren (en ze hoeven niet allemaal aanwezig te zijn) zal onder andere ordenen erg moeilijk zijn. Bied hulp waar je kunt en als het kind een taak alleen kan, ook al is dat op een andere manier dan jij zou willen, laat het los en laat het zelf zijn zaakjes ordenen. Daar leert het enorm veel van, ook van fouten maken. Sta echter wel steeds klaar als het kind jouw hulp nodig heeft.  

 

Ordenen kun je leren

Steeds meer ouders willen graag hulp en ondersteuning bij de opvoeding van hun kind met ADHD. Door hun eigen druk bezette leven is ADHD van hun kind vaak een enorm probleem, waarbij ze wel wat hulp en advies kunnen gebruiken. Boeken en tips online geven al veel bruikbare handvatten. Naast het lezen van deze praktische tips en een goed boek vol weetjes en handreikingen kan een coach of begeleider voor het kind met ADHD en het hele gezin een enorme opluchting zijn. Iemand met kennis van zaken, iemand die je kan ontlasten, zodat jij meer tijd voor jezelf hebt om even “bij te komen” en om meer aandacht te kunnen geven aan je partner en andere kinderen.

Een begeleider of coach is er ook voor de ouders en biedt een luisterend oor, waardoor je stoom kunt afblazen zonder beoordeeld te worden. Deze professional zal je handvatten geven ook om je kind te leren ordenen en hij/zij zal samen met je kind met ADHD hiermee een begin maken. 

Ordenen, hoe pak je dat aan?

Om te kunnen ordenen, moet er rust zijn in je hoofd. Maar als die rust er niet is, wat moet je dan? Er moet structuur komen in het leven van iemand met ADHD, dat wil zeggen dat alles volgens een vast patroon moet gebeuren. Dat geeft structuur.  

  • Stel kleine doelen 
  • Alle spullen een vaste plek 
  • Wat eerst, wat is het meest belangrijk?  

Geef in elk geval het goede voorbeeld door alle spullen een vaste plaats te geven, ook handig voor jezelf als je zelf een beetje chaotisch bent. Zorg dat je kind met ADHD de ruimte heeft om spullen in op te bergen eventueel aangeduid met stickers. Bijvoorbeeld een kledingkast: een vaste plank voor ondergoed en pyjama, een vaste plank voor shirts, een vaste plank voor truien en een hanggedeelte voor jassen en broeken. Voor boeken en schriften kun je bureaulades gebruiken waarop je een sticker plakt, of je gebruikt plastic opbergkratten met doorzichtig deksel en eventueel ook met een sticker erop.

In de keukenlade kun je oefenen met lepels, vorken en messen. Lukt het niet meteen allemaal zoals je zou willen? Ben niet te streng. Je bent door deze aanpak goed bezig. Probeer de problemen rondom ADHD waar jij en je kind last van hebben, zoals het niet kunnen ordenen af en toe los te laten, geef ze niet constant alle aandacht, want er is meer in het leven. Probeer daarvan te genieten, nee, niet alleen proberen maar ook doen. Zet dat bovenaan je to do lijst met hoofdletters.  

Nog meer tips voor ordenen

Spullen ordenen is eenvoudiger dan gedachten ordenen, daarvoor zijn andere tools nodig, lees verder…. 

Je kunt nooit in het hoofd van iemand kijken, wat gaat er in om? Op welke manier bereikt iemand met ADHD meer rust in zijn/haar hoofd? Enkele bruikbare tips voor iemand met ADHD of de ouders: 

  • Schrijf op wat je wil gaan doen, maak een to do lijstje, niet te kort en niet te lang, zodat er successen worden behaald. Ben echter niet te streng voor jezelf en ook kleine successen gelden. 
  • Verlaag je tempo, neem meer rustmomenten. Zorg voor balans tussen school of werk en ontspanning. 
  • Slaap je slecht, schrijf je gedachten stroom op. 
  • Mediteer, doe bewustwordingsoefeningen voor een betere balans. Denk aan ademhalingsoefeningen, body scan (voel alle lichaamsdelen, ben je ervan bewust). 
  • Sport en beweeg bij voorkeur in de buitenlucht. 
  • Kies de juiste voeding: eet veel groenten en 2 stuks fruit per dag of maak een groene smoothie, eet noten en zaden en eens per week vis.  

Maak je niet druk als het niet meteen lukt bovenstaande in praktijk te brengen. Ermee bezig zijn is al een stap vooruit en gaat zeker zijn vruchten afwerpen.     

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.