Oorzaken ADHD bij volwassenen en kinderen

Oorzaken ADHDWelke oorzaken kunnen ADHD bevorderen bij kinderen en volwassenen? Iedereen heeft weleens gehoord van ADHD en de meeste mensen weten ook wel zo ongeveer wat dit inhoudt. Een interessante vraag is nu hoe ADHD precies wordt veroorzaakt. Is de een er meer vatbaar voor dan de ander? Hoe wordt bepaald of ADHD tot uiting komt?
Inhoudsopgave oorzaken ADHD

Aanleg

oorzaken adhdADHD is voor een groot deel erfelijk bepaald. Tot 80% van de aandoening kan hierdoor worden verklaard. Als je als ouder ADHD hebt, is de kans dat je kind dat ook krijgt tussen de 2 en 8 keer zo groot als bij ouders die zelf geen ADHD hebben. Welke genen invloed hebben op de ontwikkeling van ADHD is nog niet precies bekend. Wel is bekend hoe ze bijdragen aan het ontstaan van de aandoening. Ze oefenen namelijk invloed uit op de ontwikkeling van de hersenen. De manier waarop ze de hersenen aansturen is dus mede bepalend voor het wel of niet uiten van de symptomen.

Hoe zit het precies in de hersenen?

De oorzaak van deze aandoening ligt dus in de hersenen. Hier worden heel veel verbindingen gelegd tussen veel verschillende zenuwcellen. Voor alles wat je doet of denkt communiceren deze cellen met elkaar door elektrische prikkels af te geven. Omdat ze niet aan elkaar vastzitten, gaat de elektrische prikkel niet simpelweg van de ene cel door in de andere. Tussen de uiteinden van beide cellen zit een kleine opening, de synaps. Wanneer een cel een prikkel wil doorgeven, geeft deze chemische stofjes af in de synaps, die in de anders cel worden opgepakt en omgezet in een elektrische prikkel. Deze chemische stofjes heten neurotransmitters. De problemen bij ADHD worden voor een groot deel teruggevonden in verstoringen van deze neurotransmittersystemen. Verschillende medicijnen die bij ADHD worden voorgeschreven kunnen elk op een verschillende manier invloed uitoefenen op deze systemen.

Opvoeding ouders

Iedereen leert op verschillende gebieden, doordat we allemaal verschillende dingen meemaken en geleerd krijgen tijdens ons leven. Alles wat je leert wordt opgeslagen in je hersenen. Deze zien er dan ook bij iedereen anders uit. Je hersenen reageren dus op alles wat je meemaakt en leert, oftewel op je omgeving. Dit kan verklaren waarom de een veel ergere ADHD-symptomen zal vertonen dan de ander, ook al hebben ze allebei dezelfde aanleg meegekregen. De opvoeding en schoolomgeving zijn zaken die veel invloed kunnen hebben op de ervaring van ADHD. Zo worden de klachten die mensen met ADHD ervaren vaak minder wanneer er een duidelijke structuur aanwezig is, wanneer er voldoende mogelijkheid is om te bewegen of zich op een andere manier te uiten, wanneer opdrachten interessant zijn en wanneer er voldoende beloond wordt.

Andere omgevingsfactoren die invloed kunnen hebben

Naast de opvoeding en de schoolomgeving, zijn er nog andere omgevingsfactoren die kunnen bepalen of ADHD naar buiten komt en in welke mate. Dit zijn bijvoorbeeld de fysieke aspecten, zoals voedsel en middelen die genomen worden, maar ook biologische, zoals de zwangerschap, geboorte en ziekten. Daarnaast kunnen de relaties die met anderen zijn opgebouwd en ingrijpende gebeurtenissen veel invloed hebben, vooral in combinatie met de weerbaarheid en de verwerking van emoties.

Conclusie oorzaken van ADHD

Hopelijk is hier duidelijk geworden dat ADHD een complexe aandoening is en dat veel factoren een rol spelen bij het wel of niet tot uiting komen ervan. Ook is te zien dat zowel biologische als omgevingsinvloeden mee kunnen spelen bij het ontwikkelen van ADHD. Bij een behandeling is het dan ook belangrijk om meer dan één aspect mee te nemen.
Tip ADHD en voeding, dit kan ook een enorme invloed hebben op het gedrag van iemand met ADHD. Dit geldt zowel voor volwassenen als bij kinderen.

4 gedachten over “Oorzaken ADHD bij volwassenen en kinderen”

  1. Beste mensen hou nou toch is op met het idee dat ADHD te genezen is dat kan niet want ADHD heb je dat krijg je niet.
    Mvg, Louwerse

    1. Waar leest u dat ADHD te genezen is?
      Ze geven de lezer toch alleen maar tips en adviezen, wat ik overigens aanmoedig. Ook na 6 jaar trouwe lezer hier op dit ADHDblog lees ik wekelijks met veel plezier deze blogs.

  2. Dag Louwerse, ik snap je reactie hoor! 🙂
    Maar wat ik lees in dit artikel, is dat symptomen meer of minder tot uiting komen door invloed van buitenaf, hoe je als persoon wordt gevormd. En hoe je door die vorming in het leven staat, met al je symptomen.
    En hoe (volgens mij) je omgeving nog steeds invloed kan hebben op het hele mysterieuze gebeuren in je hersenen door het tonen van begrip én onbegrip.
    Vandaar voor mij de verklaring dat behandeling moet bestaan uit Pillen en Praten.
    Ik bedoel hiermee nadrukkelijk de behandeling (dus zeker niet het genezen!!) om de syptomen een beetje onder controle te krijgen.
    Zodat je min of meer kunt functioneren zoals de maatschappij het van je verwacht, met alle normen en waarden die daar bij horen.
    Maar/dus zeker in de eerste plaats voor een betere kwaliteit van leven voor jezelf!!
    Waar ik in dit artikel wel sterk mijn vraagtekens bij zet: “…en de meeste mensen weten ook wel zo ongeveer wat dit inhoudt.”
    Mijn ervaring is dat mensen het vaak (oprecht) denken te weten, maar dat ze enkel het topje van de ijsberg kunnen (!) of willen zien.
    De energie die het mij persoonlijk kost om steeds maar uit te moeten of willen leggen wat nou juist wel en wat nou juist niet goed voor me zou zijn, besteed ik eigenlijk liever aan mijn persoonlijke ontwikkeling.
    Ik ervaar nu wel steeds een beetje meer de voordelen van het hebben van ADHD, maar tot op heden heeft het mij maar al te vaak in de weg gestaan.
    Uiteraard vóór de diagnose, maar zeer zeker ook na de diagnose!
    Vandaar dat ik de ondertoon van je reactie wel kan begrijpen. 🙂
    Groetjes Rachel.

  3. Ik vond het heel goed om te lezen. Gedaan. Eén keer vluchtig en één keer goed. Wat me opvalt is dat je schrijft: “De opvoeding en schoolomgeving zijn zaken die veel invloed kunnen hebben op de ervaring van ADHD. Zo worden de klachten die mensen met ADHD ervaren vaak minder wanneer er een duidelijke structuur aanwezig is.” Ik ben het daar mee eens maar wil hierbij toch ook een kanttekening plaatsen. Het kan zijn dat je ADHD hebt en dat het best goed gaat. Totdat je in een omgeving komt die (ondanks de structuur ) zoveel impact op je heeft dat je dàn pas last van je ADHD krijgt. Er kan structuur zijn in een klas maar als de tl-verlichting een knippert is dat funest voor je concentratie en kom je doodmoe thuis waardoor je geen fut meer heb in je huiswerk. Vaak kan je het zelf niet zo goed onder woorden brengen als ADHD-er. Hierbij komt ook nog dat het een hele stap is voor sommige personen om te zeggen: ik heb last van de lamp. Of: mag ik een koptelefoon want mijn buurvrouw heeft de tic om haar neus steeds op te halen. Ik ben het eens met de stelling dat de omgeving ervoor zorgt dat je meer of minder last hebt van je ADHD. Structuur is goed. Maar er is zoveel meer te zeggen over dit onderwerp.

Geef een reactie