kinderen studeren op school

ADHD en leren / studeren.. tips voor thuis en op school

Druk in je hoofd en concentreren. “Welke opgaven moet ik ook alweer maken?” en “welk hoofdstuk van biologie moet ik bestuderen?” Je weet het niet meer en hebt niets genoteerd en bent vergeten te luisteren tijdens de les. “Waarom toch heeft dat vergiet in mijn hoofd, haar werk weer uitstekend gedaan?” Die zeef heeft een naam: ADHD. Nee, het is niet leuk om een stempel te krijgen. Toch is het belangrijk om gediagnosticeerd te worden om de juiste hulp en extra hulp te krijgen. Je krijgt veel meer kansen, mogelijkheden en handvatten om te studeren.

kinderen studeren op school

Steun op school

  • Leerkrachten zijn op de hoogte van je ADHD en bieden extra hulp
    Bijvoorbeeld: ze controleren of jij je huiswerk hebt genoteerd of ze wijzen je er een keer extra op.
  • Voor het maken van een proefwerk of toets krijg je extra tijd
    Of je mag de toets in gedeeltes maken.
  • Ben je erg beweeglijk dan mag je tussen de lessen door extra naar buiten om te lopen of te rennen.
  • Je krijgt een zo genaamde prikkelarme werkplek
    Vooraan in de klas zodat je niet alle bewegingen van klasgenoten ervaart
    Met je rug naar het raam, zodat je niet elke boom en elke vogel ziet, of de regendruppels op het raam “moet” volgen en de rest gaat vervolgens allemaal langs je heen.
  • Extra hulp tijdens de lessen van de leerkracht of onderwijsassistent(e)
    Na klassikale uitleg krijg je ook nog persoonlijk uitleg van de nieuwe lesstof.
  • De interne begeleider (I B’er) op school neemt je af en toe mee voor een gesprek om te horen waar je tegenaan loopt en om te vragen hoe het met je gaat.
  • Noise Cancelling Koptelefoon in de klas tijdens het maken van opgaven.

Steun thuis

  • Een eigen plek om te studeren en sowieso om je te kunnen afzonderen als je daar behoefte aan hebt
    Heb je geen eigen kamer maar een gedeelde kamer met broer of zus, gebruik een koptelefoon als jij je anders niet kunt concentreren.
  • Aansturing door ouders of persoonlijk begeleider om je huiswerk te maken.
  • Hulp bij plannen huiswerk, huiswerk overhoren.
  • Hulp bij het maken van een boekverslag, dit kan je namelijk helemaal in de war brengen: wat zijn de hoofd- en bijzaken, wat gebeurde er eerst en wat volgde? Maak na het lezen van elk hoofdstuk een kort verslag bijvoorbeeld één regel met de belangrijkste gebeurtenis. Een boekverslag maken vraagt veel van je, ook als je geen ADHD hebt.
  • Daadwerkelijke hulp bij het inpakken van schooltas en gymtas of een checklijst op een zichtbare plek ophangen.
  • Zit geen uren achterelkaar aan je huiswerk, maar wissel zitten en bewegen af.
  • Helpt een muziekje op de koptelefoon je om je beter te concentreren?
  • Sommigen hebben er veel baat bij om zich beter te concentreren als ze iets vasthouden.
  • Begrip als je het even niet zit zitten om je schooltaken te maken en geen verwijten.

Tegenwoordig meer mogelijkheden dan vroeger met ADHD

Er is steeds meer bekend geworden over ADHD. ADHD wordt nu als een serieus probleem gezien voor de betrokkene en de omgeving. Een kind met ADHD wordt niet langer als lastig en onhandelbaar bestempeld. Niet thuis en ook niet op school.

Thuis


Het is belangrijk dat jouw huisgenoten op de hoogte zijn van jouw ADHD en ook weten wat het inhoudt voor jou en de omgeving. Hoe kunnen ze je helpen? Het is belangrijk dat er begrip voor je is en daarvoor is kennis over ADHD belangrijk. Als ouders zich verdiepen in de diagnose ADHD van hun kind, dan krijgen ze te horen “dat dit onhandelbare en lastige kind” hulp en begrip nodig heeft en geen straf. Ze kunnen zelf hulp bieden en daarnaast kan een persoonlijk begeleider in de thuissituatie verlichting bieden voor het hele gezin. Iedereen die het nodig heeft krijgt handvatten aangereikt om met jouw problemen om te leren gaan, ook jijzelf met je ADHD uiteraard.

Op school


Op school krijg je tegenwoordig veel meer mogelijkheden en hulp als je ADHD hebt. Er is veel meer over bekend ook bij leerkrachten. Er kunnen extra hulpmiddelen worden aangeschaft en/of een onderwijsassistent die de leerkracht ontlast, zodat er extra tijd is voor de leerlingen met ADHD, want jij bent niet de enige. Extra hulpmiddelen die op school ingezet kunnen worden:

  • Leesliniaal, deze vergroot de woorden en je kunt ermee aanwijzen waar je bent gebleven met de tekst, zoals je dat doet als je een bladwijzer gebruikt.
  • Wiebelkussen
  • Friemelkussen
  • Hulpmiddel bij het schrijven, houder die je om een pen of potlood bevestigt om deze op de juiste wijze vast te houden.
  • Plankje met picto’s van hetgeen er die de ochtend en middag op het rooster staat (bijvoorbeeld picto van lezen, fruit eten, vrij werken, naar buiten).
  • Soort kantoortje van een onderblad en 3 planken (zijwanden), waarachter de leerling prikkelarm kan werken.

Kom ermee voor de dag, maar overdrijf het niet..

Je hoeft je ADHD niet te verbergen en je er zeker niet voor te schamen. Je kunt er zelf niets aan doen dat je dit hebt. Je kunt er wel aan werken om jouw leven leuker te maken. Ermee te koop lopen is echter een ander uiterste en niet aan te raden. Je omgeving uitleggen wat ADHD is, is belangrijk, maar geef ADHD niet overal de schuld van. Ga er zo normaal mogelijk mee om, de omgeving zal je voorbeeld volgen. En onthoud dat je niet de enige bent.

Deel ervaringen met andere kinderen met ADHD of met volwassenen, want ook volwassen mensen met ADHD kunnen vertellen waar ze tegenaan lopen en hoe ze dat (met hulp) oplossen.

Vergeet ook de humor niet!

3 reacties op “ADHD en leren / studeren.. tips voor thuis en op school”

  1. Dag Coen, met veel interesse heb ik weer dit artikel over ADHD en leren gelezen. Als (beginnend) ADHD coach lees ik namelijk regelmatig jouw blogs. Als moeder van een dochter met AD(H)D die dit jaar eindexamen doet heb ik nog een vraag. Op de site van de Rijksoverheid lees ik dat er aanpassingen mogelijk zijn voor het doen van examen als je AD(H)D hebt, maar dat de schooldirecteur beslist of je daar in aanmerking voor komt. De school van mijn dochter staat niet echt open voor aanpassingen als in een aparte ruimte het tentamen/examen maken. Zij verwachten dat veel andere leerlingen dan ook voor die aanpassing in aanmerking willen komen. Heb jij nog tips voor welke aanpassingen zeker mogelijk (zouden moeten) zijn. Door haar AD(H)D heeft mijn dochter de eerste 2 examenperiodes helaas niet goed gemaakt. Bij voorbaat dank voor een reactie, Petra van Arum

  2. Herkenbaar. Passend onderwijs is iets wat een school hoort te leveren. Maar de invulling van dat begrip blijkt verschillend. Daardoor ontstaat er al snel een conflict tussen beide partijen en ervaart de leerling uiteindelijk nog minder grip op de situatie. Uiteindelijk kan het dan gaan over dat iedereen zijn best doet in plaats van dat de leerling daadwerkelijk de juiste ondersteuning ontvangt, faalt, wordt ontmoedigd en met een beetje pech zo beschadigd dat de leerling helemaal niet meer gelooft in zijn/ haar mogelijkheden. De meeste docenten in het basisonderwijs willen wel meedenken en in het voortgezet onderwijs lukt dat ook nog wel tot op zekere hoogte, maar daarna lijkt het een kwestie te zijn van geluk hebben de juiste tegen te komen die bij je past. De meeste docenten hebben wel wat kennis opgedaan, maar hebben hun eigen ervaringen, meningen en mogelijk blinde vlekken. Daarnaast heeft een school verschillende belangen helaas staat het welzijn van een leerling niet altijd bovenaan het lijstje en is er ook nog sprake van onkunde en onwetendheid. Een school kan namelijk veel meer dan het denkt, maar dat kost wel extra inspanning. En wat levert een school dat dan op in verhouding met de rest van de leerlingen? Als het even lukt, probeer dan iemand te vinden die de brug kan slaan tussen leerling en school, zodat je als ouder er meer buiten kunt blijven. En je kind weet waar het terecht kan als het om het onderwijs gaat, want voor je het weet, raak je hierdoor zelfs met je kind in conflict en zit iedereen in een negatieve frustrerende spiraal.

  3. lector studiebegeleiding

    Wat een ontzettend goede tips! Al deze mogelijkheden kunnen zeker helpen bij het concentreren en het kind zelf ook meer op zijn/haar gemak laten voelen.

    Groetjes,
    Carla

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.