Categorieën
ADHD

Welke invloed heeft voeding op ADHD en wat hebben tekorten als gevolg?

ADHD en gezonde voedingInleiding ADHD en voeding bij mensen met AD(H)D. Heeft voeding een grote invloed op de symptomen van ADHD? Sinds een aantal jaren ben ik overblijfkracht op de basisschool van onze beide dochters. Tijdens de overblijf heb je met allerlei verschillende persoonlijkheden te maken en daar zitten altijd wel een paar kinderen met ADHD tussen.
Over het algemeen zijn personen met ADHD net als HSP-ers hooggevoelig en daardoor is het voor mij makkelijker om me in die persoon te kunnen verplaatsen. Daar waar een HSP-er meer op de achtergrond functioneert en afwachtend is, is een ADHD-er vaak erg aanwezig.
Stop deze mensen echter niet zomaar in een hokje (bijv. dat HSP-ers saai of onbetrokken zouden zijn en ADHD-ers druk en expressief.
Bedenk waarom iemand doet zoals hij doet of is zoals hij is. Leer de persoon (beter) kennen en zie dat hij/zij een mooi mens is met gevoel en alle goede bedoelingen, maar dit gewoon niet altijd zo kan uiten zoals de gemiddelde mens dat doet.
Een tijdje geleden zag ik de hyperactiviteit van ADHD-ers als zeer vermoeiend, tegenwoordig intrigeert het me juist. “Waarom toont die persoon zulk gedrag? Wat zit daarACHTER? Hoe zou ik kunnen helpen?”
Momenteel volg ik de HBO-studie Natuurvoedingsadviseur en heb ik me kunnen verdiepen in ADHD en welke invloed voeding daarop heeft.

ADHD is geen ziektebeeld

ADHD is niet echt een ziektebeeld, wat vaak wordt gedacht, maar een cluster van verschillende symptomen. Hierbij spelen afwijkingen in het zenuwstelsel, het immuunsysteem en de biochemie in het lichaam een rol.
Een ADHD-er krijgt veelal te maken met leerproblemen, zoals dyslexie (woordblindheid) of dyscalculie (getalblindheid) en concentratieproblemen. Dit komt omdat relatief veel ADHD-ers conceptuele denkers oftewel beelddenkers zijn. Wat ook opvalt bij ADHD, zijn onrust, aandachtsproblemen en impulsiviteit.
Daarom heeft de ADHD-er juist zoveel baat bij:

  • Rust (planning in agenda)
  • Regelmaat (herkenning)
  • Reinheid (opruimen, handen wassen, tanden poetsen, regelmatig in bad en gezond eten)

De 3 R-en versterken elkaar!

Tekorten aan dopamine in de hersenen

Een tekort aan dopamine leidt tot hyper en impulsief gedrag. Wanneer noradrenaline (hormoon) een te grote activiteit heeft, veroorzaakt dat aandachtsstoornissen. Een serotoninetekort zorgt voor gedrag waarin sensatie wordt opgezocht. Dit gaat vaak gepaard met agressie, waarbij de ADHD-er geen angst kent.
Wat je bij ADHD vaak ziet, is een tekort aan visolie, de onverzadigde omega-3-EPA en DHA. Dat leidt weer tot concentratieproblemen, druk gedrag en een slechte opbouw van het darmslijmvlies.
Hierdoor worden gluten en caseïne (dierlijk eiwit dat in melk voorkomt) slecht verteerd en ontstekingen van het slijmvlies ontwikkeld.
De darmflora is uit balans en gisten en schimmels vormen zich. Ze maken alcoholische verbindingen in de darmen aan, die via de bloedbaan in de hersenen terechtkomen en een negatief effect hebben op de concentratie.
Mensen met ADHD hebben vaak te maken met intoleranties, allergieën, eczeem of astma.

ADHD is een gebrek aan bepaalde stoffen?

Bij ADHD wordt vaak een gebrek geconstateerd aan:

  • De vitaminen B2, B3, B5, B6, B11, B12, choline, inositol en C
  • De mineralen calcium, chroom, ijzer, koper, magnesium en zink
  • De onverzadigde omega-3-vetten
  • Het onverzadigde vet omega-6-GLA
  • De aminozuren fenylalanine, glutamine, tryptofaan en tyrosine
  • Vezels voor een goed werkende darmflora

Bekijk de onderstaande video met de 5 beste tips met voedingsmiddelen voor ADHD. Welk van de voedingsproducten eet jij nu al of moet je nog beginnen met puur natuur voedsel?

Effect voeding op ADHD symptomen

Voeding waarbij een ADHD-er in de praktijk veel baat heeft, is een orthomoleculair basisvoedingspatroon (d.w.z. voeding die bijdraagt aan een goede afstemming van alle moleculen voor een gezond lichaam). Denk hierbij aan:

Eiwitten

  • Zalm, sardienen, makreel, haring, tonijn, heilbot, garnalen, mosselen, oesters, krab, kreeft, slakken
  • Kip, kalkoen, konijn, fazant, rundvlees, lamsvlees
  • Kippenlever, runderlever, niertjes
  • Eieren
  • Geitenzuivel
  • Peultjes, sperziebonen, taugé, erwten, linzen, kikkererwten
  • Walnoten, cashewnoten, hazelnoten, paranoten, pistachenoten, pecannoten
  • Pijnboompitten, lijnzaad, sesamzaad, pompoenpitten
  • Paddenstoelen, champignons

Koolhydraten

  • Al het fruit en dan vooral bananen, citrusfruit, kiwi, mango, zwarte bessen, kersen, aardbeien, rozenbottels, druiven/rozijnen, krenten, pruimen, dadels, vijgen
  • Alle groenten en dan vooral asperges, alle koolsoorten, broccoli, (winter)postelein, spinazie, spruiten, rode paprika, tomaten, raapstelen, bieten, pompoen, artisjok, wortelen, veldsla, waterkers, knoflook, verse bieslook, alfalfa, zeekraal
  • Avocado, zeewier, cacao
  • Haver, zilvervliesrijst, boekweit, rogge, quinoa

Vetten

Walnootolie, extra vierge olijfolie, hazelnootolie, kokosolie.

Wat beperken en vermijden

  • Suiker en alcohol vermijden
  • Ongeraffineerde producten vermijden
  • E-nummers vermijden
  • Verzadigd vet in de vorm van kaas en vlees beperken
  • Maïskiemolie, zonnebloemolie, sojaolie, saffloerolie en druivenpitolie

Voedingssupplementen

Tegenwoordig kunnen we er niet meer van uitgaan dat we in gezonde voeding die hoeveelheid aan vitaminen en mineralen aantreffen zoals we dat gewend waren. De Nederlandse landbouwbodem raakt uitgeput.
Ook al denk je nog zo gezond te eten: helaas pindakaas!!! Daar waar tekorten ontstaan, zou je deze moeten aanvullen. Wees lief voor je lijf en kies een product op natuurlijke basis.
Aloë Vera-drinkgel kan een zeer goede aanvulling zijn. Ik ben zelf bekend met een dergelijk product van zeer goede kwaliteit en gebruik het dagelijks. Het is een pure gestabiliseerde aloë vera-gel met 200 verschillende bouwstoffen.
Het zit boordevol voedingsstoffen en biedt de perfecte aanvulling op een uitgebalanceerd voedingspatroon. Het heeft een reinigende werking en ondersteunt het maag- en darmslijmvlies.
Kortom: Je immuunsysteem wordt ondersteund, je spijsvertering wordt gestimuleerd en je zult je fitter voelen!

Omega-3 en voeding

Het belang van omega-3 vetzuren.
Het is van groot belang dat de verhouding omega-3/6 in je lichaam optimaal is. Bij een teveel aan omega-6 kunnen neurologische en psychische problemen ontstaan en tal van ontstekingen.
Een gezonde balans is 3 : 1 (of lager dan 3), d.w.z. max. 3 x zoveel omega-6 t.o.v. omega-3. Bij veel mensen is er door de jaren heen een onbalans ontstaan. In West-Europa bijv. krijgen we veel te veel omega-6 binnen uit bewerkt voedsel en zie je dat de balans tussen 10 : 1 en 20 : 1 ligt!
Het is belangrijk dat het celmembraan gezond en doorlaatbaar is. Dan worden voedingsstoffen goed opgenomen en afvalstoffen goed afgevoerd. Wanneer dit niet in orde is, is de doorlaatbaarheid van voedingsstoffen minder en zul je meer vermoeidheid ervaren.

Omega-3 heeft wetenschappelijk bewezen positieve effecten op de gezondheid

  • behoudt de elasticiteit van de bloedvaten
  • verbetert de capaciteit van de hersenen
  • verhoogt de hoeveelheid serotonine in de hersenen en verlicht depressie
  • gaat ontsteking in hersencellen en bloedvaten tegen
  • maakt het celmembraan zachter en flexibeler

Je lichaam is niet in staat omega-3 zelf aan te maken. Dit zul je dus moeten aanvullen. Het advies is om 2x per week vette vis te consumeren en sowieso vers voedsel te eten. Wat vis betreft, is dat best lastig.
Vis is vaak gekweekt (niet wild en vers). Daar komt bij dat kweekvis gemalen vis te eten krijgt en plantaardige olie, dus nog meer omega 6!
En hoe vers is vers nog (bewerkt voedsel)? Voedsel wordt veel aangemaakt met plantaardige olie (omega 6) en omega-3 krijgen we bijna niet meer binnen.
Hoe kom je er nu achter hoe het met je gezondheid is gesteld? Een bloedtest om te kunnen meten wat jouw omega-3/6-ratio is, wordt standaard niet gedaan. Huisartsen weten dat ook niet.
Zelf gebruik ik 100% zuivere visolie (onverzadigde omega-3-EPA en DHA).
Ik heb deze visolie gekozen vanwege de zeer hoge kwaliteit en de 100 % zuiverheid. Positieve effecten van omega-3 op de gezondheid: zie vorige alinea.
Bijkomend voordeel bij deze visolie is dat ik mijn gezondheid kon laten testen d.m.v. een thuisbloedtest die ik eenvoudig bij mezelf kon afnemen. Een onafhankelijk laboratorium voert dit onderzoek uit en geeft na ca. 15 dagen de uitslag.
Resultaat van de 1e bloedtest (net vóórdat ik met de visolie begon):

  • omega 3-index: 2,5 %
  • omega 6/omega 3-ratio: 16,2 : 1

In de 5e maand heb ik een 2e bloedtest gedaan om te kunnen zien of er in mijn gezondheid iets is veranderd (na 4 maanden hebben de rode bloedcellen zich namelijk vernieuwd)
Resultaat:

  • omega 3-index: 6,6 % (gezonde waarde is boven de 8 %)
  • omega 6/omega 3-ratio: 4,6 : 1 (gezonde waarde is 3 : 1 of lager dan 3)

Conclusie:
Ik heb erg veel baat bij deze visolie. Het heeft mijn gezondheid een flinke boost gegeven!
Wil je meer weten over natuurlijke voeding? Bezoek dan eens mijn website Irma Stoof-Brand en kom nog veel meer te weten over ADHD en voeding.

10 reacties op “Welke invloed heeft voeding op ADHD en wat hebben tekorten als gevolg?”

Ik denk zeker dat voeding belangrijk is daarom eet ik vaak vis of kip en eiwitrijk voedsel.
Meer groenten en weinig aardappelen en pasta wel zilvervliesrijst en noten een shake van wei met magere melk en banaan.
Volkoren brood met pindakaas is mijn favoriete ontbijt of een bananen shake en twee stuks fruit tussendoor.
Die aloë veradrank is die verkrijgbaar in de supermarkt ?

Hallo Yvonne,
Goed om te lezen dat je zo bewust met voeding bezig bent!
De Aloe Vera-drank die ik zelf gebruik, is niet in de winkel te koop. Hij is echter wel verkrijgbaar via de webshop op mijn website Irma Stoof-Brand.
Het is een pure drinkgel en de beste keuze voor je gezondheid.
Let maar eens op de etiketten van Aloe Vera-dranken die in winkels te koop zijn. Hoe hoger een ingrediënt in de lijst staat, hoe meer er daarvan in het product zit. Meestal staat aqua vooraan in de lijst en Aloe Vera helemaal achteraan.
Ik hoop dat je voor jezelf de juiste keuze maakt!
Hartelijke groet, Irma

Hoi Raymond,
De visolie slik je elke dag. Dosering van de visolie die ik zelf slik en aanbeveel, is 0,15 ml per kg lichaamsgewicht. Bijgaand de link waar je alle info vindt over de meest zuivere visolie die er naar mijn idee bestaat. Bijzonder is ook het meten=weten-traject waarvoor je kunt kiezen.
Hartelijke groet, Irma

Hoi Lucinda,
Voor wat betreft de Aloe Vera-drank verwijs ik je graag naar mijn reactie aan Yvonne hierboven.
Voor wat betreft de visolie: zie mijn reactie op het berichtje van Raymond.
Voor kinderen geldt dezelfde dosering visolie, nl. 0,15 ml per kg lichaamsgewicht.
Ik hoop dat je voldoende info hebt. Voor vragen ben ik na 8 aug. weer bereikbaar.
Hartelijke groet, Irma

Waarom eten we niet gewoon vis in plaats van visoliecapsules? I portie in de week vervangt al die pilletjes en dan krijgen we ook nog jodium en vitamine D binnen. Ik denk dat ik weet waarom niet. We vinden vis niet echt lekker? En weet je wel hoeveel vis er nodig is om 1 visoliepil te maken? Straks zijn de zeeën leeggevist 🙂
Over aloë. Als je last hebt van hartproblemen is het beter om het niet te gebruiken. Ook niet gebruiken als je darmproblemen hebt, zwanger bent of allergisch voor dit soort planten.

Beste This Is Me,
Hartelijk dank voor je reactie.
Visolie
Visolie in de vorm van capsules zou ik persoonlijk niet willen aanbevelen. Visolie in capsules moet je verwarmen. Als je olie verwarmt gaat hij oxideren. Geoxideerde olie is niet gezond.
Ik gebruik zelf 100% zuivere visolie uit vis (uit de Arctische Zee) die sowieso wordt gevangen voor de bio-industrie voor filet en met die vangst wordt meteen olie gewonnen. Het is dus niet zo dat vis enkel en alleen voor de visolie wordt gevangen. Specifieke bedrijven, meestal uit Noorwegen, gaan op zoek waar het water nog soort van schoon is. In de Noordelijke IJszee wordt kabeljauw gevangen, een van de schoonste vissoorten. Binnen zeer korte tijd wordt olie gewonnen.
Wat betreft het eten van vis: Vis is vaak gekweekt (niet wild en vers). Kweekvis krijgt gemalen vis te eten en plantaardige olie, dus nog meer omega 6!
Aloë Vera
Als je onder behandeling van een specialist staat, is het altijd raadzaam om eerst te overleggen of je het product mag gebruiken. Ik heb zelf een chronische darmaandoening en gebruik de Aloë Vera-drinkgel nu een aantal jaren zonder problemen. Ik heb er juist erg veel baat bij en het ondersteunt de algehele gezondheid. Geen persoon is hetzelfde, dus indien nodig altijd even overleggen met je arts.
Hartelijke groet,
Irma Stoof-Brand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *