De 3 hoofdkenmerken van ADHD

ADHD is de afkorting voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. In het Nederlands vertaald is dat aandachtstekortstoornis al dan niet met impulsiviteit en/of hyperactiviteit. Mooi al deze benamingen, maar waarvan kun je last hebben als je deze stoornis hebt en welke problemen kun je verwachten (al zal dat voor iedereen anders zijn)?

  • Je kunt je aandacht niet lang bij een bepaald onderwerp of een taak vasthouden
    Slechte concentratie, onrust.
  • Is er bij jou sprake van hyperactiviteit dan kun je niet lang stilzitten
    Wiebelen en friemelen.
  • Ben je impulsief, dan handel je voordat je erover nadenkt
    Impuls aankopen liggen op de loer, maar ook iets zeggen of roepen zonder erbij na te denken of je iemand daarmee kwetst.

Voor degenen die elke dag last hebben van het leven met ADHD een overzicht met zaken waar ze tegenaan kunnen lopen. Maar ook voor degenen die nog niet zijn gediagnosticeerd of twijfelen, kunnen onderstaande gegevens wellicht duidelijkheid geven wat ADHD met je kan doen. Vul het rijtje gerust aan..

Voordat de diagnose ADHD wordt gesteld heb je al van alles gevoeld, gedacht, problemen ervaren zonder de oorzaak te kennen. Herken jij onderstaande problemen of enkele ervan?

  • Je kunt je moeilijk totaal ontspannen.
  • Problemen om je te concentreren, echter bij interesse in het onderwerp lukt dat prima.
  • Vol verwachting begin je aan iets, maar maakt het niet af.
  • Je bent het overzicht regelmatig kwijt.
  • Je bent een twijfelaar en kunt moeilijk beslissingen nemen.
  • Het lukt je bijna nooit om op tijd op een afspraak te komen.
  • Je bent dromerig en vaak afwezig, thuis en op school.
  • Je hoofd zit vol en loopt zelfs over.
  • Het is een grote chaos in je hoofd, waardoor je behoorlijk in de war kunt geraken.
  • Je bent prikkelbaar en hebt last van woede aanvallen.
  • Je hebt moeite om stil te zitten.
  • Je hebt last van innerlijke onrust ook als je op bed ligt en er niets hoeft.
  • Angsten en somberheid beheersen je gedachten.
  • Je besteedt teveel geld aan impulsieve aankopen.
  • Je wilt zo graag meedoen en meepraten, maar zegt wat je denkt op het verkeerde moment.
  • Er zit geen rem op je waterval van woorden en het maakt dan niet uit of er iemand luistert en geïnteresseerd is, jij tettert maar door.
  • Samenwerken of samenspelen verloopt nooit zonder problemen of zonder ruzie.
  • Je vindt het moeilijk vrienden te maken.
  • Je kiest vaak de verkeerde “vrienden”.
  • Je kunt moeilijk omgaan met conflicten.

Omdat elke persoon uniek is en dus ook de persoon met ADHD zullen er door iedereen met ADHD andere items worden aangevinkt, die herkenbaar zijn. De ene persoon met ADHD is rustig en teruggetrokken, de andere is op de voorgrond en luidruchtig aanwezig. Jij weet waartoe jij behoort.

Onderstaand volgen enkele algemene tips voor personen met ADHD. Je dient zelf te kijken welke tips jij kunt gebruiken:

  • Laat je testen om duidelijkheid te krijgen, het is vervelend om de diagnose ADHD te krijgen, maar onduidelijkheid is erger.
  • Zorg dat je weet wat ADHD betekent.
  • Lees erover, er zijn leuke en interessante boeken over dit onderwerp te vinden die niet te dik en niet saai zijn.
  • Pak het negatieve van ADHD aan en geniet van de voordelen.
  • Voor de problemen die je ervaart kun je in de meeste gevallen (met hulp) een manier vinden hoe je hiermee om moet gaan in diverse situaties, thuis, op school, bij vrienden.
  • ADHD erkennen en accepteren, het zal er altijd zijn.
  • Professionele hulp accepteren, maar ook de hulp van volwassenen en leeftijdgenoten die je vertrouwt.

Naast deze tips kun je ook gebruik maken van ADHD hulpmiddelen.

Bovenstaand lees je algemene regels (verdeeld in groepen voor een beter overzicht). Een kind of volwassene heeft echter ook tips nodig, die zijn of haar dagelijkse leven gemakkelijker en leuker maken.

Onderstaand volgen tips voor degenen met ADHD, voor de ouders en voor de leerkracht.

Tips voor degenen met ADHD:

  • Maak de dag overzichtelijk
    Oefen met een stappenplan bij jouw taken, een plan dat je samen met je ouders of begeleider maakt. Maak checklijsten en hang deze op een zichtbare plek of gebruik picto’s.
  • Geef spullen een vaste plek, je ouders willen je vast en zeker hierbij helpen.
    Je bent niet meer bezig met je vergeetachtigheid, maar vindt alles eenvoudig terug. Opbergdozen met een doorzichtig deksel zijn er handig.
  • Leer organiseren door taken kleiner te maken door ze in stukjes te verdelen.
    Dit helpt je tevens om taken te beginnen en ook af te maken. Stel daarvoor redelijke eisen.
  • Voorkom chaos in je kamer door elke dag te kijken wat er opgeruimd moet worden.
    Op die manier is een opruimklus te overzien. Moeite om je taak af te maken? Zet een wekker of time timer, die helpt je herinneren of je nog bezig bent met wat je moest doen. Taak af, geef jezelf een compliment.
  • Maak sommige zaken tot een gewoonte, dit biedt structuur, een bepaalde activiteit op een vast tijdstip. Een nieuwe gewoonte aanleren kost wel even tijd en het zal niet meteen helemaal goed gaan. Accepteer dit en zie de vooruitgang.
  • Help jezelf door niet te perfectionistisch te zijn, blijf redelijke eisen aan jezelf stellen, dan is succes verzekerd. Het hoeft niet goed- beter- best te zijn, goed is voldoende en zelfs voldoende is goed!
  • Hulp vragen is niet zwak, maar juist heel sterk. Je geeft toe dat het alleen niet lukt. Geef aan welke hulp je nodig hebt en wat je zelf kunt. Je huisgenoten en vrienden zullen je graag helpen. Ook professionele hulp kan nodig zijn, twijfel dan niet, maar laat je leven daardoor een stuk leuker en eenvoudiger worden.

Tips voor ouders van een kind met ADHD

<

ul>

  • Laat je kind testen als je denkt dat er iets aan de hand is.
  • Verdiep je in de diagnose.
  • Accepteer de stoornis en toon begrip.
  • Het geven van complimenten zorgt voor een beter zelfbeeld van jouw kind.
  • Bied hulp als je ziet dat je kind het moeilijk heeft en wel op een leuke manier en niet zuchtend en balend, jouw kind voelt dat!
  • Aarzel niet om professionele hulp te vragen als je het thuis niet meer trekt (of eigenlijk al eerder). Deze hulp komt het gehele gezin ten goede.
  • Praat met andere ouders, die een kind met ADHD opvoeden. (bezoek onze ADHD community)
  • Zorg voor goed contact met de leerkracht.
  • Geef het kind voldoende aandacht, maar overdrijf dit niet. De andere huisgenoten (kinderen en partner) verdienen ook jouw aandacht.
  • Cijfer jezelf niet weg ten bate van je kind met ADHD. Zorg voor ontspanning dan kun je de problemen beter aan.
  • Schaam je niet voor je kind, het heeft niet om ADHD gevraagd. Geef je naasten uitleg over het gedrag van je kind, maar je bent dat zeker niet verplicht om dat overal te doen.
  • Vergeet de humor niet, die ADHD ook met zich meebrengt.
  • Tips voor de leerkracht van leerlingen met ADHD

    • Lees je in de materie in, veel gedragingen van het kind met ADHD zullen dan duidelijk worden.
    • Alle aanpassingen die je voor een leerling met ADHD doet kunnen ook andere leerlingen helpen “zonder stempeltje”.
    • Regelmatig contact met de ouders is belangrijk.
    • Geef de leerling met ADHD extra aandacht, lukt het niet in de groep, neem extra tijd daarbuiten of vraag om een onderwijsassistent.
    • Geef compacte opdrachten en controleer door vragen te stellen of de taak duidelijk is.
    • Zorg voor een prikkelarme plek in de groep.
    • Geef naast klassikale uitleg ook persoonlijk uitleg van nieuwe lesstof.
    • Laat kind met ADHD extra naar buiten om te bewegen, wijs eventueel een klasgenootje aan die met hem of haar meegaat.
    • Praat met ouders en interne begeleider als het kind met ADHD niet gelukkig is in de groep, misschien is speciaal onderwijs te overwegen.

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.