Categorieën
ADHD

ADHD en vergeetachtigheid

Waarom ben je vergeetachtig? Waar komt die vergeetachtigheid toch vandaan? Is het desinteresse? Dan zul je het niet zo erg vinden dat je die bepaalde afspraak bent vergeten. Je was niet geïnteresseerd in die persoon en in die afspraak. Het is in dat geval beter om in de toekomst die afspraak niet meer te maken en eerlijk te zijn zonder iemand te kwetsen.

minder vergeten door een horloge

Je hoeft niet iedereen te pleasen om contact te maken en vrienden te krijgen. Ben kieskeurig in het maken van afspraken. Kies mensen met dezelfde interesse bijvoorbeeld. Ben jij voldoende geïnteresseerd in de persoon of vriendengroep waarmee je afspraken maakt dan zal die vergeetachtigheid wel meevallen.

Er zijn diverse hulpmiddelen die je helpen herinneren aan een gemaakte afspraak, bijvoorbeeld:

  • een agenda (dan moet je deze wel inkijken).
  • je telefoon kan afspraken onthouden.
  • je naaste omgeving kan je daarbij helpen. Je kunt op een heel zichtbare plek (een plek waar je vaak langs loopt) een memobord ophangen. Noteer er alleen het allerbelangrijkste op anders is het overzicht weg.

Vergeetachtigheid door te hoge verwachtingen

Wordt er teveel van je verwacht en ben je daardoor vergeetachtig? Geef duidelijk aan, dat je niet aan deze verwachtingen kunt voldoen. Vinden je ouders en/of vrienden dat je moet sporten, naar muziekles moet, uit moet gaan, je vrienden moet bezoeken dan is dat wellicht teveel. Je hebt ook tijd voor jezelf nodig. Zeker als je teveel prikkels opneemt, moet je om jezelf te beschermen rust kunnen nemen zonder dat je dit aan iedereen hoeft uit te leggen.

Daarom is het ook belangrijk dat jouw directe omgeving op de hoogte is van jou en je ADHD. Je bent dan geen verklaring schuldig, men weet het en men kan daar rekening mee houden. Dit is geen vergeetachtigheid uit desinteresse maar uit onmacht. Je kunt niet meer, het kan er niet meer bij, er moet eerst rust in je hoofd komen.

Plan je dagen niet te vol.

Vergeetachtigheid door teveel prikkels

Je bent een bezige bij en in een mum van tijd heb je veel werk verzet. Dus kan er nog wel wat bij en je gaat maar door. De omgeving doet ook steeds een beroep op je, want je hebt dat zo snel gedaan, dus je bent de pineut! Nee zeggen kun je niet of durf je niet (bang om mensen teleur te stellen of te verliezen). Al die prikkels (hoe leuk de activiteiten ook zijn) worden teveel. Er ontstaat chaos in je hoofd, het overzicht is weg, je kunt geen prioriteiten stellen en denkt dat alles meteen “MOET”. Het is niet raar dat je dan zaken vergeet.

Vergeetachtigheid door harrewar in je hoofd

Als het warrig is in je hoofd, heb je geen overzicht. Je kunt geen prioriteiten stellen. Door die chaos word je prikkelbaar, je raakt in de war. Er ontstaat innerlijke onrust die maar moeilijk verdwijnt, want de harrewar blijft. Je voelt je schuldig als je afspraken vergeet en het negatieve stapelt zich op. Je kunt je hierbij behoorlijk eenzaam voelen. Blijf er niet alleen mee zitten, er is hulp voorhanden. Hulp vragen en aanvaarden is niet zwak. Het is juist erg sterk van je om die hulp in te roepen en er gebruik van te maken. Laat van je horen, laat merken dat je het niet meer alleen kunt en handvatten nodig hebt.

Het is jammer om vrienden en contacten te verliezen, alleen maar omdat je vergeetachtig bent door je ADHD. Die harrewar in je hoofd kun je (met hulp) effectief aanpakken. Enkele voorbeelden die je thuis kunt toepassen om afspraken na te komen en overzicht te hebben in het dagelijkse leven:

  • maak checklijsten voor de dagelijks terugkerende zaken, dat kan het inpakken van een sporttas/boekentas zijn, het maken van een lunchpakket, boodschappen doen.
  • noteer afspraken op een weekoverzicht, de tandarts, inleveren bieb boek.
  • ben je student? Geef toetsen, tentamens en examens duidelijk op een overzicht aan, op een weekoverzicht kun je enkele dagen vooruit kijken en plannen.
  • noteer wanneer je thuisbegeleiding hebt, zodat je dan niet met iemand anders afspreekt.

Dit zorgt ervoor dat zaken op den duur worden geautomatiseerd en dat zorgt weer voor meer zelfstandigheid. Het zelfbeeld en zelfvertrouwen gaan omhoog. Blijft de onrust in het hoofd dan is het wellicht nodig om medicatie te slikken, mindfulness of yoga te proberen. Praat erover met de huisarts en laat je de voordelen en nadelen goed uitleggen.

Tips om dingen niet te vergeten

Natuurlijk wil je niet bekend staan als iemand die “het toch wel zal vergeten”. Neem de teugels in eigen handen en tref maatregelen om dit vervelende probleem te minimaliseren. Helemaal uitbannen is wellicht teveel gevraagd, iedereen ook zonder ADHD vergeet weleens iets.

Effectieve hulpmiddelen:

  • Lijstjes maken op papier, krijtbord, telefoon, geen losse briefjes die zorgen voor chaos.
  • Leg alles op een vaste plek, sleutels, pasjes, telefoon, opdat je niet vergeet waar het ligt.
  • Werk met een time timer om je eraan te herinneren wanneer je moet stoppen.
  • Plan je dag niet te vol, ook dat voorkomt dat je dingen vergeet.
  • Vraag hulp.
  • Zorg dat je goed eet, voldoende beweegt in de buitenlucht, een goede ademhaling hebt (yoga, mindfulness) voor een goede lichamelijke en mentale conditie.

Door Coen Olde Bijvank

Coen is oprichter van ADHDblog en is als van kleins af aan bekend met ADHD en autisme. Hij kent HOGE pieken en DIEPE dalen in zijn leven en heeft enorm veel levenservaring die hij graag met jou als lezer deelt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *