ADHD en buiten zijn, wat is de invloed?

ADHD en buiten zijnVeel in de buitenlucht zijn is belangrijk voor iedereen, maar zeker ook voor kinderen met ADHD. Veel buiten zijn, zorgt in het algemeen dat kinderen ook meer bewegen. Veel bewegen en/of sporten zorgt er vervolgens voor bij veel kinderen dat de concentratie verbetert. Er komt meer rust in het lichaam en in het hoofd. Kinderen kunnen na het buitenspelen binnen langer blijven zitten bijvoorbeeld om te eten of huiswerk te maken.

Bewegen helpt ook!

Ook uit onderzoek is gebleken dat bewegen een positieve invloed heeft op een kind met ADHD. De energie wordt door het bewegen op een goede manier gebruikt en de energie raakt er door op, waardoor er meer rust ontstaat. Het bewegen zorgt ervoor dat een kind lichamelijk bezig is, het hoofd hoeft even niet te werken. Er is totale ontspanning mogelijk. Daardoor kan een kind ‘s nachts ook beter in slaap komen. Tip: laat het kind veel buiten spelen en ravotten. Geen uur achter elkaar huiswerk maken, maar de taken opdelen en tussendoor er even tussenuit om buiten te spelen. Ook de leerkracht kan hier prima op inspelen door het kind (met een klasgenoot) tussen de lessen door buiten rondjes te laten rennen bijvoorbeeld.

Buiten spelen

Laat jonge kinderen in de zandbak spelen, schommelen, klimmen en klauteren, zowel kinderen met als zonder ADHD. Gelukkig gaan de schoolgaande kinderen van alle groepen langer en vaker buiten spelen. Het is belangrijk dat de ouders dat thuis ook stimuleren en de juiste spullen daarvoor aanschaffen, bied uitdagende activiteiten aan. Leef je kind voor door zelf ook vaker naar buiten te gaan, te tuinieren, een stoep te vegen, te fietsen, met je kind spoorzoekertje te doen, ga fotograferen, eikels zoeken, mooie bladeren verzamelen en andere leuke spelletjes. Goed voor beide partijen. Eropuit met het gezin en van alles buitenshuis ondernemen, zonder telefoon, zonder iPad. Een kind dat veel buiten speelt slaapt een stuk beter, goed slapen is belangrijk, het kind functioneert overdag beter.

Bewegen is beter dan veel praten!

Tip: wanneer een kind overstuur is, ga dan geen lange preken houden, kom in beweging, ga wat doen. Door beweging komen er endorfine stoffen vrij, dit zijn natuurlijke stoffen die mee helpen om je beter te gaan voelen. Bewegen zoals lopen, zwemmen, voetballen, naar de speeltuin in de buurt, een balspel spelen, touwtje springen, fietsen kunnen zorgen voor een omslag in het humeur en daarnaast zal het kind zeer waarschijnlijk beter slapen als het langdurig buiten is geweest.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.