omega 3 vetzuren voor ADHD

Omega-3 vetzuren review in combinatie met ADHD

Als het gaat om het behandelen van typische ADHD klachten is er de laatste jaren veel inzicht verkregen. Dit komt vooral omdat er veel meer aandacht is voor signaleren van specifieke symptomen bij met name kinderen. Bepaalde symptomen kunnen namelijk een aanwijzing zijn dat er sprake is van ADHD. Door dat nieuwe inzicht weten we niet alleen meer over ADHD zelf, maar ook wat er tegen te doen is. Zo wordt het steeds duidelijker dat voeding geen onbelangrijke rol speelt.

Met name Omega-3 verzuren spelen een belangrijke rol bij de bestrijding van bepaalde ADHD klachten.

Onderzoek naar Omega-3 vetzuren onder kinderen met ADHD

De laatste jaren is er een behoorlijke inhaalslag gemaakt om het gebied van ADHD. Genezen behoort weliswaar nog niet tot de mogelijkheden, het bieden van een Effectieve Behandeling is wel mogelijk. De kennis daarvoor is verkregen via tal van onderzoeken in de laatste 15 jaar.

Een van de zaken die daarbij is onderzocht heeft te maken met de vraag in hoeverre voeding een rol kan spelen bij het beperken van bepaalde symptomen.

Vooral de rol van Omega-3 vetzuren is hierbij onderzocht. Terwijl er in een eerder stadium niet werd gekeken naar mogelijke verbeteringen bij kinderen met een Laag Gehalte aan Omega-3 Vetzuren, is dat de laatste jaren juist wel het geval geweest. Vooral de onderzoekers van de Oregon Health & Science University in Portland (Oregon, VS) hebben die nu in kaart gebracht.

Met behulp van een meta-analyse werden oude studieresultaten bekeken en werd er aandachtig gekeken naar kinderen met ADHD en hun Omega-3 Waardes.

De opzet van het onderzoek

Voor de meta-analyse gebruikten de onderzoekers de gegevens van maar liefst negen eerder uitgevoerde studies. In totaal bestond de fictieve deelnemersgroep uit 586 deelnemers in de leeftijd van van acht tot vijfendertig jaar. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers was zestien jaar waardoor er een mooi stabiel gemiddelde aanwezig was.

Voor dit onderzoek werd duidelijk gekeken naar de waardes van verschillende vetzuren (EPA, DHA en andere omega 3-vetzure ) onder zowel deelnemers met als zonder ADHD.

De conclusie was overweldigend: bij mensen met ADHD is er duidelijk sprake van lagere waardes Omega-3 vetzuren.

Met name EPA en DHA zijn een stuk lager onder ADHD’ers.

Waarom is omega-3 zo belangrijk?

Het belang van Omega 3 vetzuren moet niet onderschat worden. Deze vetzuren zijn bijzonder belangrijk voor je gezondheid. Zo vormen ze in feite de bouwstenen van je Hersenen en spelen ze een belangrijke rol bij het in stand houden van de celwanden en het centrale zenuwstelsel.

Afgezien van die belangrijke functie zijn deze vetzuren ook betrokken bij de productie van hormonale stoffen en reguleren ze ook andere processen in het lichaam.

Kortom, je kunt niet zonder ze.

Verhouding Omega-3 en Omega-6

Uit bovenstaande blijkt dat Omega-3 vetzuren van belang zijn voor een normaal functionerend lichaam. Daar komt bij dat de hoeveelheid Omega-3 van belang is, maar ook de verhouding met Omega-6 vetzuren. Is dat niet in orde, dan is het niet uitgesloten dat dit effect heeft op de celwanden.

Dat klinkt misschien onschuldig, maar vergelijk het met een winkel die op slot zit: er kan niks meer in of uit.

Om het nog begrijpelijker te stellen: cellen waarvan de celwanden verhard zijn, kunnen geen Voedingsstoffen doorlaten.

Het gevolg is ronduit verveend: het wordt als het ware mistig in je hoofd. Je krijgt daardoor dus gewoon Concentratieproblemen.

Dat is overigens niet het enige. Je lichaam gaat namelijk ernstig protesteren. Zo kan er sprake zijn van Laaggradige Ontstekingen, Auto-Immuun Klachten en meer van dat soort onwenselijk situaties. Blijft die situatie lang aanhouden, dan worden de klachten ‘normaal’ bevonden.

Wat zijn omega-3 vetzuren?

Omega 3-vetzuren vallen onder de meervoudig onverzadigde vetzuren. Als je al iets weet van Gezonde Voeding, dan weet je ondertussen dat deze vetten behoren tot de gezonde vetten. Slechts een klein deel van deze meervoudig onverzadigde vetzuren kan ons lichaam zelf maken. Dat betekent dat we voor het ontbrekende deel afhankelijk zijn van de voeding die we tot ons nemen.

Het deel wat ons lichaam zelf aanmaakt bestaat uit EPA (Eicosapentaeenzuur) en DHA (Docosahexaeenzuur). Het andere vetzuur, ALA (Alfa-linoleenzuur), kan ons lichaam niet maken, maar dat hebben we wel nodig! Hi

er komt gelijk het probleem van de menselijke vooruitgang om de hoek kijken: onze westerse leefstijl maakt het onmogelijk om ALA uit onze voeding te halen. Dat is dan ook gelijk de reden dat het leeuwendeel van de meest voorkomende gezondheidsklachten terug te voeren zijn op een Tekort aan Omega-3 Vetzuren.

Waarom is Omega-3 zo belangrijk?

Die vetzuren zijn niet echt onbelangrijk. Ze hebben namelijk een positieve invloed op tal van zaken. Denk maar aan chronische klachten die worden veroorzaakt door hartaandoeningen. Heeft je lichaam voldoende Omega-3, dan versterkt dat ook het immuunsysteem. Je zal dan aanzienlijk minder ontstekingen hebben, bovendien is de kans ook aanzienlijk kleiner dat je te maken zult krijgen met een hoge bloeddruk.

Ook bloedstollingen zullen minder frequent voorkomen als het niveau van Omega-3 vetzuren in je lichaam optimaal is.

Nog een goede reden om te kiezen voor meer Omega-3 in je voeding: het helpt bij het afvallen!

Naast dat het dus positieve effecten kan hebben op de ADHD Kenmerken zijn er dus nog meer Omega-3 Vetzuren Voordelen.

Omega-3 en serotine

Het zal geen verrassing zijn: Omega-3 zich ook in je hersenen. Zo zorgt het ervoor dat je concentratie optimaal is, maar het doet nog veel meer. Het zorgt er namelijk ook voor dat de communicatie is de hersenen door middel van Neurotransmitters goed verloopt. Met name voor ADHD’ers is dat belangrijk: Omega-3 zorgt voor een goede werking van Serotine!

Onderzoeksresultaten

In de eerder vermelde studie werd nadrukkelijk gekeken naar de hoeveelheid Omega-3 onder ADHD’ers. Een belangrijk onderdeel van de studie was het effect van het toedienen van extra vetzuren aan kinderen met ADHD. Hierbij waren in totaal 1400+ deelnemers betrokken. Hieruit bleek dat het gebruik van extra Omega-3 vetzuren een klein, maar duidelijk zichtbare verbetering tot gevolg had.

Met name een van de meest in het oog springende ADHD Symptomen, Hyperactiviteiten Verbeterde Concentratie. Dit namen niet alleen de onderzoekers waar, maar werd ook bevestigd door andere mensen uit het netwerk van de deelnemers.

Zowel ouders als leerkrachten zagen op dat gebied meer verbeteringen.

Aangepast voedingsadvies

Op het gebied van de concentratie werden ook verbeteringen gemeld, maar dan vooral door de ouder van de deelnemers. Het gunstige effect werd overigens versterkt naar mate de dosis EPA toenam. Voor de onderzoekers was dit reden genoeg om het voedingsadvies aan te passen zodat dit meegenomen kon worden in de Standaardtherapie voor Kinderen met ADHD.

1 gedachte over “Omega-3 vetzuren review in combinatie met ADHD”

  1. Goed artikel met goede informatie.

    Er werd enkele dagen terug ADHD vastgesteld bij mijn tienerdochter en de dokter raadde aan om magnesium-supplementen te nemen. Hij raadde inderdaad Vitakruid aan, maar mijn dochter heeft het moeilijk om grote pillen door te slikken. Daarom ben ik op zoek naar een soort van olie of druppels zoals Magnesium. Ik heb geen ervaring met dit merk en zou graag een bekender merk gebruiken. Weten jullie meer raad?

    Graag had ik jullie mening gehoord.

    Met vriendelijke groet,

    Adam

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *