Categorieën
ADHD tips

ADHD en huishouden

ADHD en huishouden ADHD en huishouden, dit kan soms lastig zijn. Je hebt ADHD en er wordt van je verwacht dat je een huishouden runt, maar hoe dan? Door dit grote probleem in stukjes te hakken. Allereerst hoef je niet alles alleen te doen als je een partner hebt. Deze kan je veel uit handen nemen en kan je begeleiden bij zaken waarmee jij problemen hebt. Ook kinderen mag je gerust om hulp vragen. Niet bij alles, want een kind moet kind kunnen zijn, moet kunnen spelen en mag zich zeker op jonge leeftijd niet verantwoordelijk gaan voelen voor een ouder. Wat zou je kunnen doen?  

  • Taken verdelen bijvoorbeeld, maak daarvoor een overzicht samen met je partner of begeleider (ook volwassenen kunnen in aanmerking komen voor begeleiding als ze ADHD hebben).  
  • Plan eens per week een gesprek over de gang van zaken, wat gaat goed, wat kan beter? 
  • Zorg voor ontspanning voor iedereen, met of zonder elkaar, zet dit op de planning. 
  • Stel prioriteiten als het huishouden even teveel wordt, er kunnen best dingen blijven liggen, de was hoeft niet perse gestreken te worden en de ramen hoeven niet elke maand gezeemd te worden. 
  • Stel je eisen bij, wees niet te streng voor jezelf, je hebt maar twee handen en vaak een vol hoofd! 
  • Begeleiding vragen (professioneel of een kennis/familielid die de situatie begrijpt), niet iemand die van jou de taken overneemt, maar door samen te werken, door advies te ontvangen hoe je een en ander het beste kunt aanpakken.  

Hoe kun jij met je ADHD het huishouden op rolletjes laten lopen? 

Kinderen hebben rust, regelmaat en reinheid nodig. Maar hoe krijg jij dat voor elkaar als je zelf ADHD hebt? Je wilt geen huishouden zoals het Huishouden van Jan Steen, waar wanorde is en geen regelmaat. Als je als kind begeleiding hebt gehad thuis wellicht maar ook op school, dan zul je bepaalde zaken hebben geleerd waaronder plannen en structuur, het bijhouden van een agenda en meer belangrijke aspecten die je nu in praktijk kunt brengen. Zijn veel dingen wat weggeëbd en lukt het niet alleen, vraag hulp van een coach die samen met jou de boel op de rails weet te krijgen, waarna je het straks weer allemaal zelf kunt. In het begin van deze hulp zul je thuis worden begeleid. Je krijgt praktische handvatten en er zal zeker ook aandacht worden besteed aan alles wat er goed gaat. De hulp of begeleider zal worden afgebouwd en zo af en toe contact opnemen hoe het met je en jouw gezin gaat.        

Herken je dit? 

De aanrecht vol met afwas, de wasmand met vuile was en op de strijkplank de schone was. Waar is de sportkleding van je zoon, die naar school moet (oplossing de avond tevoren de school- gymtas klaar zetten)? Chaos, drukte in je hoofd, waarmee moet je beginnen? Op de eerste plaats moet het eigenlijk niet zo ver komen, omdat je daardoor in de stress schiet en niets meer uit je handen krijgt. Door elke dag iets in het huishouden te doen voorkom je dat je achter raakt met dingen die nu eenmaal gedaan moeten worden. Wat kan jou helpen? 

  • Professionele hulp die structuur aanbrengt, zodat je met een opgeruimd huis zelf de regie weer terug kunt nemen. 
  • Genoeg opbergplekken, kasten, zodat alles een vaste plek kan krijgen. 
  • Het maken van een planning elke dag, hang een planbord op en vermeld ook de pauzes. 
  • Doe op vaste dagen boodschappen, de bakker bijvoorbeeld altijd op woensdag dat voorkomt dat er opeens geen brood meer in huis is (oeps vergeten te halen!). 
  • Verdeel taken met huisgenoten, geef ook kinderen wat doen (geef de kleintjes echter nog niet teveel verantwoordelijkheid). 
  • Evalueer de dag, wat ging goed, wat kan beter, heb jij je aan de planning kunnen houden? 
  • Plan niet te strak, er kan altijd wat bij komen bijvoorbeeld dat je met je kind naar de dokter moet, omdat het op school is gevallen. 

Het huishouden saai? 

Vind jij het huishouden doen saai? Dat vinden velen met jou. Het is moeilijk om jezelf te motiveren te starten met opruimen, wassen, stofzuigen, ramen zemen. Onthoud: niet alles hoeft elke dag! Maak een schema zodat alles wel een keer aan de beurt komt om schoongemaakt te worden. Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht als jij de gestelde taak hebt afgemaakt, een leuk tijdschrift, een kop koffie met een lekkere koek of chocolaatje.

Het hoeft maar iets kleins te zijn, het werkt! Naast moeite met het vinden van de juiste motivatie, kan de juiste volgorde van de aanpak van de taken lastig zijn. Daarvoor maak jij die planning met de tijd erbij, zet een wekker en stop met een taak als deze afgaat. Dat voorkomt dat je blijft hangen in iets dat je interesse heeft, waardoor je niet verder komt. Verder kan afleiding ervoor zorgen dat de boel stagneert. Zet de telefoon uit, leg hem weg, ga geen fotoboeken bekijken die je in de kast legt, bewaar dat voor de avonduren. Het huishouden saai? Echt niet! En wat zul je trots zijn als het je gaat lukken en met de genoemde tips gaat het gegarandeerd goed komen.

Wees niet te streng voor jezelf. Lukt een bepaald karweitje niet op tijd, stop ermee, zet het morgen opnieuw op de planning. Dat voorkomt stress. Stel prioriteiten als de planning niet haalbaar is: wat moet vandaag en wat kan wachten? Niet voor onbepaalde tijd uitstellen, maar op de planning van de volgende dag plaatsen. Je leert op deze manier dat je niet teveel en niet te strak moet plannen.    

Door Coen Olde Bijvank

Coen is oprichter van ADHDblog en is als van kleins af aan bekend met ADHD en autisme. Hij kent HOGE pieken en DIEPE dalen in zijn leven en heeft enorm veel levenservaring die hij graag met jou als lezer deelt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *