Categorieën
Dagelijkse routine/bezigheden

Dagoverzicht om rust en overzicht te krijgen

Een probleem dat door ADHD kan worden veroorzaakt is het ontbreken van een dagoverzicht. Normaal gesproken begint iedereen elke ochtend aan zijn of haar nieuwe dag, dat gebeurt zo vanzelfsprekend en automatisch. Voor iemand met ADHD is dit echter niet het geval en kan elke nieuwe dag stress opleveren.

Gelukkig zijn er hulpmiddelen die ingezet kunnen worden om wel overzicht te krijgen van de dagindeling:

Pictogrammen
Pictogrammen, het zijn duidelijke plaatjes die aangeven wat, wanneer en in welke volgorde er iets gaat gebeuren. Deze worden ook op de basisschool gebruikt (ook kinderen zonder ADHD hebben er profijt van). Bijvoorbeeld voor de ochtend: kring, rekenen, fruit eten, buitenspelen, lezen, spel kiezen. Voor gebruik thuis kun je zelf pictogrammen maken of kopiëren van duidelijke afbeeldingen, die je online vindt of in een boek.

Dagindeling, plaatjes en woorden, pictogrammen die de tekst ondersteunen.
Wanneer een kind met ADHD niet elk uur afhankelijk is van picto’s of van geschreven tekst kun je een dagindeling maken van elke dag van de week (ochtend, middag, avond). Daarin geef je bijvoorbeeld aan: maandag boeken naar bibliotheek, dinsdag bezoek tandarts, woensdag naar oma, donderdag muziekles, vrijdag verjaardag neef, zaterdag koekjes bakken, zondag film kijken. Je ziet dan meteen of je de week niet te vol plant en kunt dingen weglaten en naar een volgende week verzetten.

Een organizer
Dit is een papieren of digitale agenda voor alle voorkomende werkzaamheden en activiteiten.

Time timer
Als jouw kind met ADHD huiswerk moet maken zet je de time timer. Je kind kan dan zien hoelang het er nog mee bezig moet zijn en wanneer het kan stoppen. Deze time timer kun je op zoveel manieren inzetten, hoelang mag het kind nog tv kijken of aan de computer? De time timer begint met een groot rood vlak van bijvoorbeeld een half uur en loopt dan terug, het rode vlak wordt steeds kleiner, totdat het helemaal is verdwenen. En dan weet het kind dat het tijd is om te stoppen. Ook als een kind blijft vragen “wanneer gaan we een ijsje eten?”. Zet de time timer en het kind kan zelf zien wanneer het rode vlak verdwenen is en het tijd is voor een ijsje. Werkt ook een stukje zelfstandigheid in de hand.

Door Coen Olde Bijvank

Coen is oprichter van ADHDblog en is als van kleins af aan bekend met ADHD en autisme. Hij kent HOGE pieken en DIEPE dalen in zijn leven en heeft enorm veel levenservaring die hij graag met jou als lezer deelt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *